Jag trodde att mentalsjukhusen var nedlagda i Sverige?

 

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/odesdigert-misstag-nar-feminismen-skrotar-jamstalldheten

 

 

Tydligen är de inte det, de har bara bytt namn till Feministisk tribunal. Vad är det för fel på sådana här människor? När jag läser detta så har jag svårt att fokusera eftersom allt är så verklighetsfrånvänt. Hur kan man ha en så rubbad människosyn? Har de här människorna barn? Har de över huvud taget förmågan att se något ur ett lite större perspektiv än sina egna störda nojor?

”Tiina Rosenberg är inne på ett eget spår som nog kan kallas kvinnofientligt. ”Jag är inte så säker på att vi behöver fler kvinnliga politiker”, säger hon från podiet på Rival, med arg släng åt Angela Merkel.”

Det ska alltså kvoteras in kvinnor till höga poster i samhället men bara så länge kvinnor beter sig enligt det sätt som Rosenberg anser vara korrekt? Nu lämnar jag Merkels politiska gärning att diskuteras någon annanstans men det ska alltså vara kvinnor, så länge de beter sig enligt radikalfeministernas mall på hur kvinnor ska vara? Är det totalt långsökt att Rosenberg möjligen skulle kunna dra slutsatsen att det viktiga kanske inte är vilket kön olika makthavare har?

Genusvetaren och marxisten Diana Mulinari konstaterar ”Det finns grupper som inte vill förhandla med oss, som vill döda oss”. Det uttalandet låter sinnessjukt på flera plan. När jag läste psykiatri på gymnasiet för många, många år sedan så fick jag lära mig att det enda tillstånd då man ska, för patientens skull, spela med var vid delirium tremens. Är den här människan psykotisk så att vi måste låtsas förhandla med henne? Det är väl ingen som ställer sig bakom jämställdismens värderingar som har pratat om att döda någon? Det har däremot Turteatern med sin SCUM-föreställning ältat fram och tillbaka fast då kallas det ju konst. Om man tolkar kritik av en ideologi som att någon vill döda en så mår man helt enkelt inte så bra.

Jag börjar förstå hur Maria Sveland känner. Och som vanligt känns det som att man har varit med och betalat för spektaklet på något sätt.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. En rörelse i kris tänkte jag när jag läste artikeln.

    Svara
  2. Jag har sedan länge hävdat att feminismens färger varken är de blåa eller rosa, utan tvångströjans vita och den madrasserade cellens gråa.

    Svara
  3. dolf:
    Och tankarna är röda med dragning åt brunt

    Svara
  4. Kim

     /  10 oktober, 2012

    Vad vill Diana ha förhandlingar om, undrar jag lite småroat. Manshat, men bara lite mindre av den varan? Att vi erkänner sociala strukturer till 70% men till 30% inte? OK med skattepengar till SCUM-föreställningar, men inte så stora anslag? Alltså, jag håller med Diana om att könsroller till viss del är socialt skapade och att de bör utmanas och diskuteras.

    Men jag finner ändå ingen mening med att förhandla med Diana. Jag vill hellre övertyga helt andra delar av befolkningen om att könsmaktsfeminismen är fel ute och att den ska bort från förskola, skola, högskola, politiska partier och de stora tidningarnas tyckerier. Gärna jämställdhet men könsneutral jämställdhet, inte en ideologi som utmålar ena könet som offer och det andra som förtryckare.

    Svara
    • Fredrik

       /  11 oktober, 2012

      @Kim: könsmaktfeminismen är ett mycket bra ord på det vi vill ha bort, har inte sett det förut. Kom du på det själv? Det är självförklarande till skillnad från t.ex radikalfeminism eller radikal feminism.

      Jämställdhet är ett annat ord som folk är tvärsäkra på vad det betyder, men jag tycker det är luddigt, liksom jämlikhet. Ord är viktiga. Naturskyddet fick en stark skjuts när någon kom på ordet biodiversitet, för att ta ett exempel.

      Svara
      • Kim

         /  11 oktober, 2012

        Jag tror inte jag var först med det… 43 googleträffar på ordet. Tack ändå! Håller med, det kan vara bra att precisera vilken sorts feminism man menar.

  1. Välkommen till landet Feministan. « Malte on the Roxxx

Kommentera

