Katrine Kielos och den 200 000-åriga tystnaden.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article15605012.ab

Katrine Kielos laddar om och försöker vinna hela internet med en retroaktiv offerkofteretorik av sällan skådat slag. Om man tillhör en så priviligerad grupp som den vita journalistkvinnan Katrin Kielos så förstår man/hen att det krävs ordentliga argument. Inte bara rummet måste utvidgas genom att man girigt smetar på sig utav andra kvinnors verkliga förtryck. Det finns tyvärr länder där det handlar om verkligt förtryck, inte så kallat upplevt (självupptaget neurotiskt) förtryck, nej nu måste även tiden expanderas för att där finna något man kan hävda att man lider av. I tvåhundra tusen år har kvinnor tvingats vara tysta, WOW! Tur att dessa kvinnor nu får upprättelse av Katrine Kielos, vilken grej alltså! Personligen känner jag ingen större tacksamhet mot henne eftersom jag av gammal hävd aldrig har varit speciellt bra på att hålla käften.

Min erfarenhet av kvinnor på arbetsplatser, och nu generaliserar jag givetvis, är att de är skitbra på att gå runt och gnälla över sakernas tillstånd men när de ges en chans att yttra sig i ett forum där det de känner och tycker faktiskt skulle kunna leda till en förändring, ja då håller de tyst. Då brukar ofta personer som undertecknad få föra allas talan medan de konflikträdda tittar ned i sina dagordningar. Jag har ALDRIG upplevt att någon överordnad man på någon av mina arbetsplatser har bemött mig negativt utifrån att jag är kvinna.

Jag är övertygad om att det finns män, som av olika skäl behandlar kvinnor som mindre vetande varelser men något säger mig att förklaringen till det inte är så enkel att det enbart beror på att de har en penis mellan benen, precis som jag är övertygad om att inte alla kvinnor är snicksnackande gnällkärringar.

Till alla, oavsett kön, nationalitet eller annat funktionshinder vill jag säga följande: Harden the f**k up!
Sluta gnäll och säg ifrån på plats till DEN PERSON som du upplever har behandlat dig på ett felaktigt sätt. Ta diskussionen där den hör hemma så kanske ni kan komma fram till något. Sluta tjata runt i tiden och rummet med era tvåhundra tusen-åriga argument. Man blir ta mig fan illamående.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Erik

     /  14 oktober, 2012

    Jag iaf är rätt glad att du ”aldrig har varit speciellt bra på att hålla käften”

    Svara
  2. Hon har nog märkt att det inte funkar så bra med 50, 100 eller ens 200 år för att leta ensidiga orättvisor så hon klämde i rejält den här gången! Helt enligt tron att om det står i tidningen så är det sant för att det står i tidningen…

    Svara
    • Ja du Tokis, vissa tar i så de spricker ibland. Jag verkligen tycker så illa om sådana där svepande texter där det bara påstås en massa grejer. Aktivarum har ett lite mer analyserande inlägg såg jag.

      Svara
      • Jo han brukar ha väldigt mycket mer analyserande, styrkta och genomtänkta inlägg än de flesta andra. Men det duger inte heller för en del, utan han attackeras ändå. Komma dragandes med fakta och annat ses tydligen som oförskämt av en del.

  3. Kim

     /  15 oktober, 2012

    Bra igen, Rocki! Själv jobbar jag på en liten arbetsplats där det känns som att alla oavsett kön behandlas som individer och där folk oavsett kön tar konflikter med den den det berör utan att det behöver gnällas i smyg.

    Katrine Kielos ger ytterligare mindervärdeskomplex åt feministiskt lagda kvinnor med sin text, det tror jag är den främsta effekten som texten får. Själv tyckte jag mest att den var lam och intetsägande.

    200 TUSEN år, varför inte 200 MILJONER år? Försöker hon osynliggöra de patriarkala strukturerna bland trilobiterna och dinosaurierna? 😉

    Svara

Kommentera

