Man måste inte säga saker bara för att man får.

Vår äldsta dotter har fyllt tio år. Sedan hon föddes har jag träffat henne i princip varje dag. Om jag trodde på Gud skulle jag tacka hen. Jag är ödmjukt och djupt tacksam för att jag får vara med mina barn varje dag och hoppas att jag kommer få fortsätta vara det.

Till er som av olika anledningar inte får träffa era barn varje dag vill jag säga att jag givetvis förstår att livet inte alltid blir som man har tänkt sig. Jag förstår också att ett sätt att hantera saknaden kan vara att uppskatta ”fördelarna” det innebär att bara behöva bry sig om sig själv de veckor man är det. MEN jag vill också säga följande:

Om du säger högt att du tycker att det är skönt att vara ”barnfri” varannan vecka, säg det för Guds skull inte så att barnen hör OCH skriv det för i helvete inte någonstans där barnen kan komma att läsa det.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Kim

     /  2 november, 2012

    Så sant, så sant. Men för Maria Svelands och Katarina Wennstams del kommer tyvärr ditt kloka råd för sent. Deras bok ”Happy Happy” släpptes förra året.

    Mer information finns här:

    http://www.mariasveland.se/aktuellt/happy-happy-en-bok-om-skilsmassa-2/

    ”En antologi som vill stärka alla som skilt sig -och få alla dem som inte skilt sig att bli sugna”.

    Svara
  2. Som vanligt blandar de ihop äpplen och päron. Att vara nöjd med att ha brutit upp från en relation som inte är bra är inte samma sak som att basunera ut att man tycker det är skönt att vara barnfri varannan vecka. De hanterar sannerligen sina skuldkänslor på ett märkligt sätt. Ibland kommer man inte undan skulden här i livet, inte ens om man är kvinna… Och ett fel blir inte ett rätt bara för att man blir påhejad av medidioter, ej heller om man får andra att göra/tycka/känna samma sak.

    Svara
  3. Jag ser det där på facebook ibland och har reagerat ungefär som du. Vad tycker ungarna om att läsa det? Jag tror inte alls att det alltid är bra att vräka ur sig alla sina känslor i alla sammanhang. Åtminstone inte för dem som utgör sammanhanget.

    Svara
  4. Kim

     /  7 november, 2012

    Relaterat tips: Man behöver inte heller kalla sin minderåriga son, med tillhörande bild, för ”Det lilla aset” och ”helveteskapet” bara för att man har en välbesökt feministisk familjeblogg:

    http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/october/sonen-gar-under-namnet-helveteskapet-just-nu.html

    Vem vet, han kan ju ta illa upp när han lär sig läsa.

    Svara
  5. Feminismen vimlar av attention whores som beter sig som förvuxna tonåringar.

    Svara

Kommentera

