Mitt lönlösa liv.

Begreppet ”obetalt hemarbete” fascinerar mig något enormt. Vad har man för självbild om man ser sitt liv som ett arbete man utför utan att få betalt? Är vi bara robotar i statens tjänst? Ordet robot kommer för övrigt från ryskan.
Staten utreder vilka som utför mest av det obetalda hemarbetet och när resultatet visar att vi i tid faktiskt är jämställda så när som på lite drygt tio minuter, då nagelfars vårt privatliv ytterligare och dissikeras i småbitar bestående av däckbyten kontra diskmaskinstömningar och barnhämtningar. Personligen finner jag allt detta mycket obehagligt och det får mig att undra över de människor som står likgiltiga inför denna kartläggning av deras vakna tid. Jag skriver vakna tid eftersom jag ännu inte läst någon undersökning som visar att patriarkatet orsakar ojämställd sömn, till kvinnors nackdel givetvis, men jag är säker på att det antingen finns eller kommer komma inom kort.

Att kvinnor kan har man ju fått höra till leda vi det här laget men tydligen behöver de hjälp av staten för att sköta sina personliga och privata problem med sin partner? Som bekant så finns det ju en och annan idiot i precis alla grupperingar av människor. Om man nu har valt att slå sina påsar ihop med just en sådan då får man väl dra därifrån fort som satan, inte enfaldigt tro att staten ska göra om honom till en ”jämställd” individ. Vidare så bör man innan man drar därifrån snabbt som satan inventera sin egen kravprofil, speciellt om det är barn inblandade.

Den stora frågan om varför män kan få både och, karriär och familj medan kvinnor till synes måste välja kan jag besvara ganska kort. För det första så får inte män både och, männen gör karriär men på bekostnad av umgänge med sin familj, vid en skilsmässa så drar mannen alltså det kortare strået vad gäller relationen till sina barn. För det andra, det står kvinnor helt fritt att försöka hitta en partner som är villig att välja familjen före karriären och helt/delvis försörja denne. Det är där det uppstår ett problem, de är inte så många och kvinnor är i regel inte så intresserade av sådana typer av män.

Välfärdsknarkande feminister, såväl manliga som kvinnliga, måste inse en sak, man kan inte få allt, INGEN kan få allt. Om man vill ha barn så kan man samtidigt göra karriär men man kommer aldrig ifrån det dåliga samvetet. Dåligt samvete är bra ibland, det talar nämligen om för oss om vi gör/har gjort något fel. Om man inte är beredd att sänka sin standard för att få mer tid till sina barn och sin familj då har man gjort ett val och det får man leva med. Jag/vi gjorde valet att gå ned i standard vilket i slutändan har lett till att vi (min man) har ökat VÅR familjs inkomst. Vi är nämligen ett team och alla gör det de är bäst på, min erfarenhet är att det funkar bäst så.

Feministerna har nyligen gett ut en antologi som heter ”Det heter feminism”. Jag ska också ge ut en antologi, min ska heta ”Det handlar om logistik”.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Krossa sömnmatriarkatet!

    Svara
  2. Många intressanta grejer där. Jag vet inte om du har läst min bok men exemplet med sömnapné som identifierad kvinnofälla är faktiskt genuint (det är f ö även de tre andra). Se http://www.apnegbg.se/kvinnofalla.htm.

    Jag har varit hemma med barnen betydligt mer än min fru. I samband med den årliga lönerevisionen på min dåvarande arbetsplats nämnde jag för ett par kollegor att jag inte hade några problem med att acceptera en lägre löneförhöjning än genomsnittet det året eftersom jag nyss varit barnledig. Då tog det hur i helvete. De tyckte att jag snarare borde kräva betydligt över snittet eftersom jag vuxit som människa (eller vad det nu var) under ledigheten och därmed gjort mig oersättlig på jobbet. Nu har jag inte varit där på 10 år så nu har jag nog kvalificerat mig för vd-posten.

    Skämt åsido håller jag med dig. Man kan inte få allt, man måste välja. Själv har jag valt ungarna och ett roligt men taskigt betalt arbete som skribent. Men jag lipar fan inte över det.

    Svara
  3. Det där med ”obetalt hemarbete” är ren bullshit, det har jag länge hävdat. Skillanden mellan det betalda arbetet och det ”obetalda” är att när man utför ett betalt arbete så ger man bort sin produktion till någon annan och får betalningen i retur. När man utför ”obetalt” hemarbete så är det man själv som får produkten. Det är klart, om man som singel absolut vill ha betalt för att man städat hemma eller lagat en middag så kan man ju gå till kunden, dvs. en själv, och begära betalt och lägga på 25% i moms. Staten blir säkert jätteglad. Men jag anser att man är en idiot om man gör det. Det städade huset eller den lagade middagen man äter är väl betalning nog för arbetet, eller?
    Samma resonemang gäller ju i allra högsta grad om man är hemmafru (eller hemmaman för den delen) och sköter markservicen medan mannen/frun är ute och arbetar. Obetalt, pyttsan heller. Man äter halva middagen själv, den andra halvan äter partnern, men partnern betalar också hyran för köket där man äter middagen, så visst har man fått betalt också för det som han/hon äter. Om man är tvingad att sitta utomhus i regnet och äta medans partnern sitter i det obonade köket och slafsar i sig bör man som sagt överväga att byta partner.
    Och barn om man har det är väl som sagt ett gemensmant ”projekt” och man är ett team som arbetar för famlijen oavsett oman löneslavar eller gör hemarbete.

    Som avslutning, inte för att vara kinkig, men ”robot” är ett tjeckiskt ord som betyder just ”arbetare”, det slog igenom och blev ett internationellt begrepp i och med den tjeckiske författaren Karel Čapeks pjäs R.U.R. (Rossums Universella Robotar) på 1920-talet som handlar om en fabrik där man tillverkar artificiella arbetare, robotar. (Fast de enligt modern SF snarare var androider än robotar.)

    Svara
    • ”Inte för att vara kinkig”, nu är ju inte det här Wikipedia utan snarare Rockipedia. 🙂
      Vad jag menade är just att ursprunget till ordet är rabota som på ”fornkyrkoslaviska” betyder arbete, träldom eller slaveri.

      Det är dock tillåtet att vara hur kinkig som helst på Rockipedia!

      Svara
      • dolf

         /  14 november, 2012

        🙂
        kyrkoslaviska? Det var ett nytt språk för mig.
        Ok på robot. Jag är inte hemma på den mer omfattande emytologin för ordet, vet bara att det var just genom den nämnda tjeckiska pjäsen som det fick den västerländska betydelsen av mekanisk människa, så jag känner mig så där lite lagom halvt tillrättavisad.

  4. Hurtbullen

     /  6 november, 2012

    Rocki, har du hört när Paolo Roberto läxar upp Hannah Fahl i p3:s populär ? Detta påminner starkt om ditt blogginlägg .

    Om inte , här är länken http://www.youtube.com/watch?v=CEZ7uta14nw

    Tillhör allmänbildningen 🙂

    Svara
  1. Debattörerna är borta – länge leve debatten! « Trollan's Tankar om stort och smått

Kommentera

