Lite genus i högerfickan, och lite i vänsterfickan.

Toklandet bloggar om Nationella sekretariatet för genusforskning. Roxana Ortiz rapporterar från den andra sidan. Man får lite New Age-känsla av att läsa formuleringarna. När får vi ta del av lite skattefinansierad forskning om genuskristaller, genusvirvlat vatten och genusmeditation undrar jag? Det är väl bara fråga om tid tyvärr.

I Moderns och Genus och i Den Osynliga Strukturens namn. AHEN.
Jävlar vad trött jag är på allt det här flummet! Det här kommer kanske också som en total överraskning men jag har väldigt lätt för att hetsa upp mig, speciellt över vissa personer på jättedagiset Sveriges lönelista.

Så vad har de då kommit fram till på det Nationella sekretariatet för genusforskning? Bara namnet ger mig en migränliknande huvudvärk.

Jo, de räknar könsgem berättar Torbjörn Messing, det är ju revolutionerande måste jag säga.

”Torbjörn Messing talade om behovet av ett systematiskt förbättringsarbete för att kvalitetssäkra verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv. Men det finns sätt att mäta genusmedvetenheten i skolan. Han berättade om en förskolelärare i en förskola i Göteborg som använde sig av gem för att se om hon blev mer genusmedveten över tid. Varje morgon tog hon en näve med gem och stoppade ner det i sin högra ficka.
– För varje gång hon sa något könsstereotypt vid tamburen så flyttade hon ett gem från höger till vänster ficka. I slutet av dagen noterade hon antal gem i vänster ficka och gjorde ett diagram över tid. Hon fick fram en indikator på om hon förbättrade sitt förhållningssätt till barnen. Att få fram en indikator behöver inte vara krångligare än så. Men bristen är att det inte finns ett kvalitetssäkringssystem i dag, sa Torbjörn Messing.”

Vad fan är det med folk egentligen? Hur kan man låta människor hålla på så här? Varför är det så få som reagerar på vansinnet? Frågorna är många och dyra för oss skattebetalare. Men, det räcker inte, nej då:

”Victoria C. Wahlgren ansåg att lärarutbildningen har ett stort ansvar för att föra in genusperspektiv i utbildningen, men utrymmet krymper.”

Något säger mig att utrymmet inte alls krymper utan det är vansinnet som växer så att det redan alldeles för väl tilltagna utrymmet inte räcker till. Lite som när antalet mentalpatienter överstiger vårdplatserna på mentalsjukhuset. Nästa citat från Victoria C. Wahlgren bekräftar min liknelse:

”- Denna fråga behöver aktualiseras ständigt, ständigt, ständigt.”

Genusmaniker, är det ett ord eller?

Men, det obehagligaste av allt i denna vedervärdiga rapport från verkligheten är ändå detta:

”Ensamarbetet i klassrummen är nog den största kvalitetsbristen när det handlar om jämställdhet i skolan. Det här jag tänker att genusforskningsmetoder och moderna skolforskningsmetoder ligger väldigt nära varandra och vi behöver mer forskning om detta.”

Man ska alltså inte låta eleverna vara ensamma med sina tankar för då skulle nämligen någon kunna slippa undan indoktrineringen och faktiskt TÄNKA OCH IFRÅGASÄTTA. För det vet vi ju hur svårt det är att förklara för de oupplysta, de fattar ju ingenting om osynliga strukturer, genusmoln och osynliga glastak, speciellt inte de där sabla killarna. De har ju inte gått några kurser i genuuusvetenskaaap ju!

ATT INTE ALLA BARA KAN GÖRA SOM NATIONELLA SEKRETARIATET FÖR GENUSFORSKNING SÄGER?!

 

http://toklandet.wordpress.com/2012/11/11/genus-genus-genus-genus-overallt/

http://genus.se/meromgenus/teman/skola/arrangemang/skolforum-2012/hur-vet-vi-att-genuspedagogik-leder-till-jamstalldhet-/

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hjalmar

     /  11 november, 2012

    En lämplig symbol för genuseriet är väl Gudrun Schyman som eldar pengar.
    När blir det en bronsstaty av det? I Riksdagen, kanske?

    Svara
  2. Och pedagogerna ska studera varandra, för att se så att de sköter sig i genusfrågan. Mysigt. Kanske offentlig tillrättavisning av den som har flest gem i högerfickan vid fredagsfikat?

    Ett lite vågat alternativ vore annars att de ägnade mer tid åt ungarna än gemräknandet. Men då skulle förstås det vara svårare att ”kvalitetssäkra verksamheten ur ett jämställdhetsperspektiv”.

    Tur att åtminstone dagistiden är över för mina ungar. Det är sannerligen illa nog i skolan.

    Svara
    • Haha, ja! Sedan kan Skolverket inrätta en avdelning där tjänstemän räknar gem och katalogiserar resultaten. Givetvis behövs geminspektörer också. Kostnaden för detta oerhört viktiga arbete kommer ju vara tvunget att tas från undervisningens resurser, men det är ju nödvändigt att ta fram ett kvalitetssäkringssystem.

      Jag är också glad att förskoletiden är över.

      Svara
  3. Nationella sekretariatet för parapsykologi.

    Svara
  4. Sune G

     /  11 november, 2012

    Om man gör genus och spär ut det D30 så att det nästan inte finns genus kvar så blir genuseffekten väldigt potent. Om man sedan blandar det med blodpilver i ett kohorn och gräver ner det medan zodiaken står i Venus tecken och kurrylinjerna ser ut som Virrvarr av Bernadotte går man ett aktivt genus. Det har jag kommit på i min genusforskning, Hälsningar Sune G

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: