Om något inte finns på internet så finns det inte?

Jag låg i sängen och fulsurfade lite och kom att tänka på den där hemska boken ”Pojken som kallades det”, en berättelse om hur Dave Pelzer växte upp med en psykiskt sjuk och alkoholiserad mor som misshandlade honom. Jag läste den innan jag fick barn och jag tror inte att jag skulle kunna läsa en sådan bok i dag. Då började jag i alla fall störa mig på det här mantrat om ”Mäns våld mot kvinnor” och i bästa fall ”Mäns våld mot kvinnor och barn”. Jag anser att det fokuset inte bara osynliggör kvinnors våld mot män utan framför allt så pratar man i princip aldrig om kvinnor som misshandlar sina barn. Ett ofattbart svek eftersom barn alltid är mer utsatta och försvarslösa än vuxna. Jag är övertygad om att mörkertalen dessutom är stora eftersom så många barn, av olika anledningar, inte ens har kontakt med sina pappor och lever bara med sina mammor. Barn har ju en förmåga att vara oerhört lojala mot sina föräldrar och om man bara har en förälder så tänker jag att de kanske inte söker hjälp om de ens förstår att de skulle kunna göra det.

Hur som helst, jag började googla lite och när jag gick in på BRIS sida för vuxna BARNPERSPEKTIVET.SE och knappade in sökningen ”mammor som misshandlar barn” då kom detta upp:

http://www.barnperspektivet.se/?s=Mammor+som+misshandlar+barn&x=0&y=0

Nu uppmanar jag alla som läser det här att skriva till BRIS och ifrågasätta det.
Passa också på att fråga varför alla exempel handlar om att pappan har slagit, förutom ett då det är ”föräldrarna”, i följande text:

http://www.barnperspektivet.se/teman/utsatta-situationer/misshandel

info@barnperspektivet.se

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Hurtbullen

     /  14 november, 2012

    Skickat och klart.

    + lite länkar om de nya uppgifterna att pojkar är dubbelt så benägna att sälja sex än flickor. Samt resten förstås. Fler självmord, fler socialt utslagna , fler dödliga olyckor på jobbet, fler marginaliserade pappor,

    Jag tror personligen att alla flickprinsessors offerkofta så småningom kommer att bli konfronterat med något mer balanserad statistik , som strippar av koftorna – tråd efter tråd.

    Svara

Kommentera

