Rockis genusskola del 2.

Om du känner dig ängslig och nervös vad gäller barnböcker, gör så här,
sätt upp en lapp på dagis/skola där det står:

”Bytes. Tio flickböcker mot tio pojkböcker som passar barn i åldern xx.”

Eller tvärtom så klart om du har en pojke.

När ditt barn har somnat så ställer du in böckerna bland barnets andra böcker. Säg ingenting till barnet, om barnet är intresserat kommer barnet att läsa böckerna. Blanda INTE in en massa löjliga hen-böcker med tveksamma politiska budskap. Barn är mer fria än oss vuxna, klistra inte på dina egna könsnojor på dina barn. De lever i en annan tid än vad vi gjorde, de kommer att fatta grejen, och som alla andra generationer innan vår kommer de att göra revolt och göra tvärtom. Då kommer vi genuskritiska föräldrar få sunt normbrytande och fria barn och ni genusgalningar, ja det kommer nog inte att bli riktigt som ni har tänkt er…

Praktiskt moment: Ta ett glas vin och slappna av.

Denna kurs är värd 20 p. Om du vill läsa in ytterligare 10 p. så sätter du upp en lapp med texten ”Ingen reklam, tack!” på brevlådan. Då slipper du leksakskatalogerna, det minsta man kan begära av barn i dag är att de ska sätta sig ned och skriva en önskelista utan att göra jobbet åt dem.

Hälsningar från

Rocki

Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Asså, vet inte om det funkar. Nu har jag ställt 200 Kitty-böcker hos min son och han är asförbannad. Själv är jag så packad att jag får ligga och skriva det här.

    Svara
  2. dolf

     /  30 november, 2012

    Vad ska jag göra som varken har döttrar eller söner (och inga hens heller för den delen), jag vill också ha genuspoäng? Det praktiska momentet med vinet kan jag klara av ikväll, men ungar snyter man inte fram i brådrasket sådär hur som helst.

    Svara
    • Lorem Ipsum

       /  1 december, 2012

      Börja jobba inom barnomsorgen. Där finns det gott om barn att förstöra. Du kan börja med att bli genus-coach/pedagog/lots/vägvisare/slagruta på en förskola i din närhet då det inte behövs några meriter precis som med all annan alternativ vetenskap. Sedan kan du nätverka dig vidare.

      Svara
      • dolf

         /  1 december, 2012

        Jag är ju man, innebär det inte att jag per automatik är pedofil och oanställbar inom barnomsorgen?

    • Lorem Ipsum

       /  1 december, 2012

      Eftersom trådningen i kommentarerna har en begränsning så blir det en kommentar om din observation nedan. Jag kan inte se någon skillnad mellan hur en man och genusmupp behandlas med stor vaksamhet och skepsis inom barnomsorgen utifrån de observation jag har gjort i min närhet.

      Jag lämnar slutsatsen till dig att göra. Men några väl placerade likhetstecken här och där och du har ett rätt schysst ad hominemargument om du förstår vad jag menar 😉

      Svara
  3. Jag provade också. Det blev uppror här hemma. Var är mina böcker, skreks det, följt av matvägran och sedan gick de loss på tapeterna och möblemanget. Datorn har hittills klarat sig. Kan man få kompensation från Rocki om utbildningen leder till katastrofala resultat?

    Svara
  4. Men herregud! Att man inte ska kunna lämna er ensamma i några timmar utan att det ska sluta i totalt kaos?!

    Café Rättvisan: Det är helt i sin genusordning att dricka för mycket lådvin, du är inte den första. Man skulle kunna säga att hela genusgalenskapsvetenskapen är byggd på ett rangligt fundament av tomma vinlådor.

    Toklandet: Du kanske kan ta rollen som Josephs handledare, bokstavligt talat. Så han kommer i säng ordentligt och inte ställer sig och kissar bakom en blomkruka eller något.

    Dolf: Du kanske kan byta ut några av dina böcker mot Barbara Cartland-romaner? Om du gör det så får du genuspoäng av Rocki.

    Ekvalist: Sätt på dig genusglasögonen och läs det finstilta! Om det inte funkar så är det DU som har gjort fel och inte tillämpat nog handfast genusteori. Då får du bara lägga in en högre växel.

    Svara
  5. Rick

     /  1 december, 2012

    Ett par allvarsord. På mina barns dagis hade de fått in en stor uppsättning böcker som kommunen genusgranskat. Jag tittade lite på dem och konstaterade för fröknarna att böckerna uteslutande handlar om flickor. Fröknarna instämde och sade att de tycker att det är bra konstigt att böckerna presenterades som jämställda samtidigt som pojkarna var helt uteslutna ur dem. Dessa böcker har mig veterligen inte blivit lästa för barnen. Människor som jobbar med riktiga barn (dvs. inte de fiktiva genusskapelserna) förstår nog ett och annat som det omrkingliggande samhället förnekar.

    Svara
  6. Tack, Ekvalist och Rocki, för länken till konstnärligt ledarskap. En komisk pärla!

    Svara

Kommentera

