Föraktfullt om män av män 1.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article15876042.ab

Ronnie Sandahl, som jag inte vet så mycket om annat än att han verkar vara en yngre man med författarambitioner som i väntan på sin litterära peak ligger och poetiserar i en kokong på min favorittidning Aftonbladet, ondgör sig över en typ av män han kallar ”Clas Ohlson-männen”. Tydligen är Ronnie förundrad över hur en bok om ved har kunnat bli en storsäljare.

Well, jag undrar hur Ronnie tror att samhället hade sett ut hade alla män varit av hans sort? Vad hade vi eldat med då, böcker kanske?

Skämt åsido, vad är det som gör att det i vissa människors ögon bara finns utrymme för en enda sort (genuscertifierade) män? Samtidigt talar genusgalningarna om olika slags ”feminismer” och hur vi kvinnor MÅSTE ges möjlighet att vara kvinnor på alla möjliga olika sätt. Jag håller givetvis med om detta men då måste väl män få vara män på olika sätt också? Och kanske borde Ronnie förstå, med tanke på sin uppväxt på landsbygden i Falköping att för många människor, såväl män som kvinnor, är ved en förutsättning för att överleva en svensk vinter vilket man inte kan påstå gäller för mansföraktande Aftonbladet-krönikor.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. Hurtbullen

     /  4 december, 2012

    Fjolla

    Svara
  2. Hela genusindustrin går ut på att skapa feministiskt korrekta män (och kvinnor).

    Svara
  3. dolf

     /  4 december, 2012

    Falköping säger väl allt. (I mina trakter är Falköping synonymt med hispan)

    Svara
    • Jag har ingen aning om var det ligger och nu får jag ännu mindre lust att ta reda på det.

      Svara
      • dolf

         /  5 december, 2012

        Nu är du ju på ett bettyggande avstånd för tillfället, men det kan ju vara bra att veta för framtida behov. Västergötland, mellan Vänert och Vättern, sydvät om Skövde, Nordväst om Jönköping.
        Till min stora fasa upptäckte jag att det bara är 7 mil dit (bilväg, ännu kortare fågelväg alltså), jag trodde faktiskt att det var mer typ 15 mil bort. (Det var tydligen till Jönköping jag hade 15 mil). Jag tycker att 10 mil är minimum för ett betryggande säkerhetsavstånd till mentalsjukhus. Helst skulle jag se att de exporterades till Andromeda allihop.
        Håller du dig norr om E3 (eller E20 heter visst vägen nu för tiden, fast E3-baren heter fortfarande E3-baren, man får vara glad för att någon håller fast vid gamla traditioner) så går du säker. För Falköping i alla fall.

  4. robjoh

     /  5 december, 2012

    Inte för att jag har ett behov av en bok som handlar om ved, men vad är problemet med en bok om praktisk kunskap? Om man vill klaga på folks kulturval kanske det hade varit bättre att lägga fokus på varför folk spenderar tid framför olika dokusåpor osv?

    Jag får samma känsla som när jag insåg att vissa ledarskribenter på våra tidningar menade att matematik var onödigt. Förstår dessa människor att det är den kunskap som har överförts från en generation till den nästa som har byggt vår välfärd?

    Svara
  5. Jag tyckte krönikan var bra, jag såg faktiskt ingen misandri där. Själv kör jag för övrigt en Stihl med 4.5 hk och 50 cm svärd. Hustrun orkar inte ens dra igång den.

    Svara
    • Nja, jag tycker nog att han pretto-raljerar lite om män som kanske inte till vardags läser poesi och analyserar James Joyce. Jag förstår inte varför mäns ”manliga” intressen jämt ska betraktas med sådan skepsis? Dock är det ingalunda bland det värsta jag har läst.

      Jag kom faktiskt på att jag har läst hans bok ”Vi som inte sa hora(?)” och om jag inte minns fel så var den lite av en känga till tjejer som inte väljer den snälla killen utan den som behandlar dem illa. Jag kommer dock inte riktigt ihåg.

      Oj, har du ett svärd? Wow! 🙂

      Svara
  6. trollan

     /  5 december, 2012

    Jag gillar i stort sett Ronnies kröniker – men då jag håller mig undan Aftonbladets kolumnister rent generellt så är det inte så många jag har läst.

    Jag ser heller inte riktigt misandri i detta – utan det blir väl mer när man ser det stora sammanhanget. Och nog kan jag tänka mig att jag skulle reagera på att en storsäljare skulle heta ”Ved” och fundera vad jag missat.

    En kul grej i dessa jämställda tider var när en väninna till mig berättade om tjejmiddagen där de suttit i en vedeldad badtunna. Det hade då pratats lite om just ved och klyvningen av denna. En av väninnorna kände väl inte sig alltför trakterad av en badtunna då hon inte litade på att mannen skulle klara av att klyva ved utan blodvite. Det hade då blivit en lång diskussion om vedklyvare vilka som var bäst och säkrast och vad man skulle tänka på. Efter en stund hade de då skrattande konstaterat att det var väl inte riktigt det samtalsämne deras män trodde de avhandlade där i tunnan.

    Svara

Kommentera

