Unhappily happy happy ever after…

Jag skulle vilja göra något så vidrigt kontroversiellt som att sjunga kärnfamiljens lov. Hur har det kunnat bli så här? Hur kan man acceptera grupper vars slogans är ”Heterohatets dag” och ”Krossa kärnfamiljen”? Jag förstår givetvis vad som avses med att heteronormen kan vara problematisk för de människor som avviker från den men betyder det verkligen att den är dålig för dem som råkar falla in i den? Är inte heterosexualitet också en sexuell läggning som vilken annan?

Jag har varit en normbryterska hela mitt liv. Hela mitt liv har jag slagits för min frihet. Mina föräldrar försökte, som de flesta föräldrar gör, föra över sina värderingar på mig. De misslyckades grovt skulle man kunna säga. Som ung rebell gjorde jag helt tvärtemot vad de sade, till den milda grad att jag i vissa avseenden ägnade mig åt ett tämligen självdestruktivt beteende. Det blir gärna så om man kastar sig ut i världen utan några som helst riktlinjer och dessutom katolska kyrkan är inblandad. Min sjävbevarelsedrift hade egentligen bara två regler, inga droger och inga barn! Jag hade en stark övertygelse om att aldrig skaffa barn som ogift, inte av några moraliska skäl utan för att jag anser att det i nuläget är den ”säkraste” formen dels för barnen och dels för mig som kvinna. I dag vet jag att det även är den tryggaste formen för en man att skaffa barn.

Så efter ett hyfsat rörigt liv med turbulenta förhållanden så träffade jag min man. Allting, nå ja kanske inte riktigt allt, klaffade och inom ett par år hade vi köpt hus och gift oss. På vårt bröllop sade en av mina barndomsvänner till mig under pusskalaset efter vigseln ”Tänk Rocki, tänk att just du av alla skulle göra allting i rätt ordning”, han var uppriktigt förvånad att jag gick in i den heteronormativa och klassiska fållan. För mig var det inte ett dugg förvånande, det har aldrig funnits några som helst alternativ för mig, trots min till synes okonventionella läggning. Det är ju också den som faktiskt gjorde att jag till slut blev det mest avantgardistiska av allt – hemmafru.

Min poäng: Alla behöver inte göra allt likadant, man har rätt att välja det som känns bäst för en. Man behöver inte köpa hela paketet. Bara för att jag anser att kärnfamiljen är optimal i de fall det finns förutsättningar för den betyder det inte att man inte kan leva på andra sätt. Jag kan uppriktigt säga att jag skiter i hur människor lever sina liv så länge deras barn mår bra. Nu råkar det ju vara så att det är väldigt många barn som av olika anledningar inte mår så bra. Det finns säkert en mängd olika anledningar till det men en av dem är ta mig fan inte att jag och min familj är en ”traditionell” kärnfamilj. Jag älskar min man, jag älskar mina barn OCH jag älskar vår lilla familj som jag är beredd att göra i princip allt för. Shoot me, liksom!

Så jag avslutar med att citera Dolf, till alla som har problem med kärnfamiljen som sådan säger jag: Fuck off!

http://kvinnaochantifeminist.wordpress.com/2012/12/15/karleken-ar-dod-lange-leve-karleken/

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Det är verkligen illa att ”krossa X” eller ”stereotyp på ett dåligt sätt”.
    Den som råkar trivas/vara X, eller stereotyp på det sätt Disney eller någon annan i pk-maffian pekar ut som ”dåligt”.. vad med dom då?

    Nej, usch! Fuck off! säger jag med.

    Svara
  2. Nu sa jag visserligen inte ”Fuck off!”, utan ”Fuck You!”, men det är väl en mindre petitess i sammanhanger. Det är i alla fall skönt att det finns fruntimmer som vill ha en riktig familj. (Underförstått att det är skönt att det finns såna män också, bara det att jag inte intresserar mig så särskilt mycket för män)

    Svara
  3. Jag älskar min man, jag älskar mina barn OCH jag älskar vår lilla familj som jag är beredd att göra i princip allt för.

    Tänk om man levde i en värld där man inte blir förvånad när någon säger eller skriver något sådant, utan det var helt normalt.

    Svara

Kommentera

