Say what?

Detta är ett exempel på hur det kan gå när mätta magar försöker tänka med tomma hjärnor.

”P4 MORGON
Hjälp oss skapa nya bokstavsnamn

P4 Morgon skapar nya namn till alla bokstäver. Istället för att säga ”A som i Adam”, ”B som i Bertil”, ”C som i Ceasar” och så vidare, så vill vi ha ett mer mångkulturellt bokstaveringsalfabet.
Maila in dina förslag till morgon.kronoberg@sverigesradio.se.
A – Ahmed
B – Bim
C – Cynthia
D – Dragan
E – Eldrid
F –
G – Gandar
H –
I – Israél
J – Juhani
K – Kalindi
L – Lizabell
M – Majid
N – Naeema
O –
P –
Q –
R – Rami
S – Serafina
T –
U – Urielle
V – Viking
X – Xú
Y – Yusuf
Z –
Å –
Ä – Äva
Ö – Övunc”

Alltså, av alla dumma saker och förslag så måste det här vara bland det mest korkade? Samtidigt så sitter de i krismöten över hur de ska hantera kommentarsfälten och sliter sitt hår av undran över varför, VARFÖR ökar siffrorna för SD?

Hela poängen med att ha ett bokstaveringssystem av den här typen är att det ska vara TYDLIGT. Därför är det rätt dumt om det uppstår situationer som:

-Vad heter du i efternamn?
-Klefbeck.
-Hur stavar du det?
-Kalindi…
-Vad sade du?
-Kalindi!
-Okej, hur stavar du det?
-Ja alltså K som i Kalle.
-Okej, vad var det vi pratade om?
Och så vidare…

Det dummaste förslaget är nog Äva för Ä. Jag får som nästan värk i kroppen, så dumt är det.

Så därför tänkte jag bjuda på ett genusneutralt och mångkulturellt bokstaveringssystem.

A – Afasi
B – Bomb
C – Circumsition, rituell.
D – Dunderklumpen
E – Evolutionsförnekare
F – Fru Gårman
G – Genusvetenskap
H – Herr Gårman
I – Idioter
J – Jönsar
K – Katolska kyrkan
L – Laestadius
M – Mormon
N – Narcissist
O – Oden
P – Partiellt hjärndöd
Q – Queer
R – Ragnarök
S – Stjärngosse
T – Transgenus
U – Ulv
V – Viking (Bra där!)
X – X-factor
Å, Ä, Ö tar vi bort för de är ändå så svåra att uttala.

Att media inte förstår hur kontraproduktiva de är övergår mitt förstånd. De kommer att bli varse år 2014. Om Gud vill och byxorna håller så bor jag fortfarande inte i Sverige då. När SD kom in i riksdagen kändes det som sorg i min kropp, på riktigt alltså. Den har bytts ut till ilska.

Jävla idioter!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2159&artikel=5126699

Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Är det därför de inte klarar att stava till Pär?

    Svara
  2. Jag kan se för mig fortsättningen på Rockis dialog:

    ”-Vad heter du i efternamn?
    -Klefbeck.
    -Hur stavar du det?
    -Kalindi…
    -Vad sade du?
    -Kalindi!
    -Okej, hur stavar du det?
    -Ja alltså K som i Kalle, A som i Ahmed, L som i Lizabell, I som Israél, N som i …”

    Men varför stanna vid bokstaveringen? Varför inte göra själva alfabetet mångkulturellt?
    aβγδЗЖДڄڛۉޝkޙޘῶrsイツヌネåæø
    Sen för att ingen skall bli förtryckt så får vi växla mellan att skriva höger och att skriva åt vänster, och emellanåt också skifta så vi skriver meningarna på höjden, uppifrån och ned, finns det någonstans där man skriver nedifrån och upp, så måste vi givetvis göra det med.

    Svara
  3. Ok, min dialogvariant var jag överflödig, jag missade att du faktiskt redan gjort samma poäng Rocki. F’låt. Men jag bjuder på alfabetet i alla fall.

    Svara
    • Du är förlåten! Faktum är att jag tänkte gå in på Google translate och översätta något till ryska och grekiska men jag glömde bort det.

      Svara
  4. robjoh

     /  19 december, 2012

    Det här påminner mig lite om valdagen när SD kom i riksdagen. Alla facebook uppdateringar och så vidare var i stilen med ”så många rasister i Sverige” osv.

    Tror jag var den enda som frågade efter en analys varför SD kom in, nu några år senare har jag fortfarande inte sett en analys från media. Fast det förstås att se sig själva i spegeln och erkänna att man är anledningen till varför något sker är väl jobbigt.

    Svara
  5. Men jag tror att det kan bli lite orättvist. Om det finns fler än 28 kulturer kan ju inte alla få var sin bokstav. Mitt förslag är att alla bokstaverar med namn hämtade ur sin egen kultur. Vill man bara förstå vad den andra (usch vad det lät exkluderande) säger så går det naturligtvis. Men ett oavvisligt krav är att man håller sig till enbart kvinnonamn så att det blir jämställt.

    Svara
    • Men nu tänker du normativt. Finns det fler kulturer skapar vi bara nya bokstäver! Det går att göra hur många som helst. Dessutom kan vi ha någon bokstav som, liksom ordet ”queer,” saknar definition och där själva poängen är att det inte skall definieras, så kan man liksom välja vad det ska vara/betyda/stå för just den gången.. lite efter hur det känns eller syftet..

      Svara
  6. Jag tycker att vi ska vara lite mer radikala. Varför ska vi enas om ett gemensamt alfabet? Kan inte varje människa ha sitt eget? Vi gör allt på måfå.

    Svara
  7. Lämnar in vilda protester mot bokstaven G. Genusgalenskapen!

    Svara
  8. I och för sig tycker jag Ragnarök är ganska bra för R, annars skulle jag vilja föreslå Rocki Rivjärn Rules.

    Svara
  9. Kal-El bör tas med så bokstaveringssystemet blir multiplanetariskt.

    Svara
    • Hahaha! Vi måste göra en uppdaterad lista framöver. Vad finns det mer för dimensioner vi ska inkludera?

      Svara
  10. Fugen

     /  21 december, 2012

    Så här runt den 21:a så skall väl Maya indianerna hyllas:
    C=Chichén Itzá
    U=Uaxactún
    X=Xunantunich
    Y=Yaxchilán

    Svara
    • Hjalmar

       /  21 december, 2012

      Om du inkluderar en nät-kurs i att uttala ovanstående:)
      Förlåt mig, nu är jag en så där ‘rasistiskt etnocentriskt inskränkt hatande medelålders-vit-man’ igen… Kommer säkert att upprepas:)

      Svara
  11. juggefastkvinna

     /  17 januari, 2013

    DU är helt fantastisk! En sann inspirationskälla.

    Svara
  1. Kadhammar funderar « Toklandet

Kommentera

