Samtidigt, i verkligheten:

http://www.dn.se/kultur-noje/ordet-man-blir-en-i-kampen-for-jamlikhet

Och medan Lidija Praizovic problematiserar orden man, han och hon så fortsätter alla andra att gå upp på morgonen, äta, jobba, sova, skratta och gråta. Allt är som vanligt och den absoluta majoriteten skrattar åt Lidija och hennes kompisar. Samma majoritet tänker ofta på saker som att det är väldigt olyckligt att man monterade ner psykiatrin i Sverige på det sättet man gjorde och på vad man ska laga till middag.

”Författaren Lidija Praizovic, medlem i det kollektiva bokförlaget Dockhaveri som fokuserar på femininitet och motstånd, har använt ’en’ i två år.

– Folk inom förlaget är väldigt genusmedvetna och mitt umgänge där har präntat in ’en’ i mig. Fast när jag talar med gamla vänner så använder jag ofta ’man’ i stället för att jag blir rädd att de ska tycka att jag håller på med ”fisförnäma grejer”. Och det är väldigt problematiskt att jag håller på och växlar så. Jag har problem med att jag känner så här, jag använder till exempel inte ’hen’ när jag talar med min familj. Men till viss del måste vi anpassa oss efter varandras språk, annars blir det bara konflikter.”

Nej Lidija, vi tycker inte att det är ”fisförnämt”, vi tycker bara att det är jävligt korkat.

”– Det blir lätt ’Åh, nu ska de här intellektuella hålla på och peta i de här orden igen’. Jag har förståelse för det. Håller man inte på med språk och ord hela dagarna så känns det nog lätt så.”

Hahahahahahaha!

Fy fan!

Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Jag håller med. Hahaha, det är så dumt att MAN häpnar. Intellektuellt?!! Jag är så trött på det att man bara måste reagera. Noterar att SvD har börjat använda ”hen” i flera artiklar också. Den feministiska indoktrineringen förs på alla nivåer.

    ps. Jag införde dina rätter på menyn. Smaskens! (och tack för tipsen)

    Svara
  2. Hon får väl flytta till västgötska landsbyggden, så smälter hon in i mängden när hon säger ‘en’. Fast då måste hon ju lära sig skotta snö och hugga ved.

    Svara
    • dolf

       /  16 januari, 2013

      Hon är inte välkommen. Oavsett om hon skottar och hugger ed eller inte.

      Svara
  3. dolf

     /  16 januari, 2013

    Tror det är dags för mig att få tummen ur arslet och skriva min egen lilla diatrib på ämnet. Det ligger ju lite grand på mina domäner.

    @Bashflak
    Skulle det vara specielt västgötskt med ”en”? Och visserligen fick jag skotta snö för två år sen, men sist jag högg ved tror jag var på 70-talet, fast lite osäker, har inga klara minnesbilder, men jag vet att jag gjort det nån gång i alla fall.

    Svara
  4. Tänk om förortskidsen vore lika privilegierade som feministerna och fick in en ny mediekampanj per nytt ord till det svenska språket? Då skulle tidningarna ha att göra.

    Jag tror att ”en” och ”hen” kommer att självdö och endast användas i parodier om tio år om hur tokigt folk pratade på det mossiga 10-talet.

    Svara
    • Visst får förortskidsen sitt. Minns orre-debatten före jul.

      Svara
      • Jo, men då krävdes det åtminstone kravaller för att orre skulle diskuteras. Denna gång är allt som krävs att journalistens feministkompisar använder ordet.

  5. pjotr

     /  16 januari, 2013

    Rocki,

    Problemet ligger i framtiden som jag ser det. Universiteten utexaminerar massor av dessa indoktrinerade genusfanatiker. Tycker det ser lite otäckt ut och påminner inte så lite om Röda Khemerna eller Kina på 70-talet. Kulturrevolution, självkritik och nyspråk etc är vad som kännetecknar dessa människor.

    Tack för din blogg, ett ljus i mörkret

    Svara
  6. Chade

     /  16 januari, 2013

    Spontant anser jag att hen känns väldigt mycket mer användbart än en. En är ju bara ett ersättningsord för man medan hen faktiskt till viss del har ett användningsområde där det inte finns några jättelämpliga ord (exv. i meningen ”jag vet inte vem det är men jag ska träffa hen senare”).

    Så jag har ingenting emot ord som är mer än ett ”genuspolitisk ställningstagande”. Att däremot använda hen om personer man vet könet på känns inte särskilt aktuellt för mig. Likaså att byta ut ordet man mot en. Bara för att.

    Jag har förvisso inte kommit mig för att använda hen vare sig i språk eller skrift heller.

    Svara
  7. Chade:

    Jag tror inte att ”hen” bara är ett oskyldigt pronomen. Det är en del av en större strategi att omvandla språket i politisk riktning. ”Hen” är ju också utan tvekan ett mer feminiserat uttryck (”henne”). Det handlar om att korrigera det man uppfattar som en maktordning i språket. Att positionera det kvinnliga framför det manliga (eftersom det manliga anses överordnat i de osynliga strukturerna). Undrar om någon kommer att vilja ändra på begreppet ”Moder Jord”, planeten vi lever på, kan vi inte göra detta genusanpassat också? ”Kompis Jord” istället? Eller kanske ”föräldrajorden”? Skulle inte tro det.

    Svara
    • Chade

       /  16 januari, 2013

      Jag har inte sagt att det enbart är ett oskyldigt pronomen utan tar explicit upp situationer där persoenr vill använda ordet i ”genuspolitiskt” syfte. Min poäng var mer att jag ser även ett praktiskt användningsområde för ordet hen, medan jag inte ser en sådan för ordet en (som motsats till ordet man).

      Huruvida hen är framtaget för att mer likna kvinna eller om det inte finns något särskilt syfte bakom ordets utformning vet jag inte och kan därför inte uttala mig om.

      Och ja, om det är så att man vill könsavkoda språket så borde man ju även könsavkoda sådana ord och begrepp som är kvinnligt kodade idag.

      Svara
  8. Sånt där trams kommer vi att få se mer av när hela flockar med människor som är genusdresserade och har en värdelös examina ska försöka betala av sina studielån med hjälp av sina ”kunskaper”.

    De får gärna hålla på med sånt där hen/hum/en-trams då de faktiskt ger ett visst underhållningsvärde. MEN INTE FÖR VÅRA SKATTEPENGAR!!!

    Svara
  9. Chade: Jag förstår. Hursomhelst tror jag att det ligger mer bakom detta.

    Svara
  1. Stockholmare blir bönder | Bashflak
  2. En hen « Toklandet

Kommentera

