När det blir rörigt på barrikaderna.

Ytterligare en liten kort fundering bara. Hur var det nu med det här tramsandet om minoriteters absoluta tolkningsföreträde som bl.a. Zolfagary brukar veva i sitt positiv? Gäller det inte när kvinnor från länder där hedersvåld är vanligt förekommande yttrar sig? Då vet tydligen den vita, självömkande, rika, priviligierade kvinnan Gudrun Schyman bäst? Är Gudrun Schyman rasist månne? Enligt Zolfans tes så är hon ju det.

Alltså, jag hänger inte riktigt med när det blir så här rörigt. Jag måste nog gå en genusgalningskurs ändå. Och kanske en i intersektionalism också.

Samtidigt så infinner sig en försiktig och hoppfull glädje i mitt inre då jag betraktar hur de sakta men säkert splittrar sig själva inifrån med sin inkonsekventa hållning inför sakernas tillstånd. Hur de genom sin olympiad i strävandet om offerstatus trasslar mer och mer in sig i sina f**tbyxor.

Ytterst fult och arrogant att de inte kan låta bli att upprätthålla sin egna inbillade underordning genom att negligera hedersvåldsproblematiken och försöka få den till sin egen. De borde ta mig fan skämmas!

http://kimhzabremersbodega.wordpress.com/2013/01/31/grasligt-att-lasa-schymans-osynliggorande-av-invandrarflickor/

Lämna en kommentar

8 kommentarer

  1. Jaha, det låter kul, får ta och leta upp vad det nu är för dumheter Schyman skrivit när jag kommer hem ikväll.
    Och bara för att du är kvinna ska jag nu förtrycka dig med min patriarkala överordning och påpeka att det brukliga begreppet är ”inkonsekvent”, he he he

    Svara
  2. Jag tror att jag är en muslimsk feminist.

    Svara
    • Det tycker jag att du gör rätt i att vara! Ännu bättre skulle vara om du vore en muslimsk jämställdist/ekvalist.

      Svara
      • Eftersom den muslimska feminismen är på samma nivå som den klassiska feminismen så spelar det nog ingen roll om man kallar sig muslimsk feminist eller muslimsk jämställdist/ekvalist.

        Jag tror nog att en jämställdist som kallar sig feminist plötsligt när det gäller en annan kultur kan sticka riktigt ordentligt i ögonen på våra manshatande genusfeminister.

      • Det har du nog alldeles rtt i!

        > Date: Fri, 1 Feb 2013 06:39:20 +0000 > To: rockibarocki@hotmail.com >

  3. Rick

     /  1 februari, 2013

    Folk som är besatta av att tycka synd om sig själva brukar vara obehagliga för sin omgivning. De har liksom alltid totalt rätt, för det är så fruktansvärt synd om dem. Man får heller inte ifrågasätta deras beskrivningar av verkligheten, för då bevisar man bara att de utsätts för ständiga påhopp.

    Svara
  4. Chade

     /  1 februari, 2013

    Jag är ganska säker på att du missuppfattat något här.

    Ja, det är minoriteterna som har tolkningsföreträdet (dvs. borde ha i en objektiv verklighet). Samtidigt är det ju bevisat att dessa minoriteter är förtryckta, bland annat för att det endast är de som har makt som har tolkningsföreträde.

    Den vita förtryckta Schyman känner ju till allt detta. Och eftersom hon, korrekt, har insett att hon har mer makt än muslimska kvinnor så trumfar hennes tolkningsföreträde den förtryckta minoriteten (i ett läge där det däremot är en debatt mot en vit man så trumfar Schymans underläge mannens överläge, och det är återigen Schyman som har tolkningsföreträdet).

    Det är inte helt enkelt att reda ut allt det här men jag föreslår att du läser Södertörns distanskurs, tolkningsföreträde och trumlära, 15 hp halvfart som började förra veckan.

    Svara

Kommentera

