Å Maria, Maria! – varför gör du så här Maria?

Kvinnorna i Guatemala? Verkligen?

Att du inte skäms, hur kan du över huvud taget nämna de kvinnornas situation i samma sammanhang som de svenska? Vad skulle du säga om Pär Ström och Pelle Billing försökte styrka sin tes om att män i Sverige förlorar både liv och lemmar i olika farliga jobb, och att det anses vara ett försumbart mansproblem, genom att jämföra sig med de här männen?
http://blogg.naturskyddsforeningen.se/jenina/2013/02/07/vannerna-har-mordats-nu-lever-fiskaren-alexandre-pa-lanad-tid/#more-8108
Om du ändå bara jämförde äpplen och päron Maria, du är sannerligen expert på att göra en mycket innehållsrik fruktsallad.

”Men oavsett geografisk plats eller historisk tidpunkt är kärnan alltid densamma.”

Nej Maria! Kvinnorna i Guatemala, tillsammans med sina män och barn, lever under ett fasansfullt förtryck med skräck för sina familjers liv, du tycker att det är tråkigt att städa.

Aktivisterna i länder som Guatemala är riktiga frihetskämpar, du tjänar pengar på att tycka synd om dig själv för att du tycker att det är tråkigt att städa.

Du gör mig logiskt deprimerad Maria, jag förstår inte hur du kan resonera som du gör. Eller snarare inte gör. Detta sagt så tycker jag att hoten du har fått är vidriga och jag beklagar verkligen att du har fått dem! Anledningen till att jag helhjärtat kan göra det är just för att jag inte hatar varken dig eller någon annan.
Jag håller bara inte med dig, jag delar inte din världsbild, förstår du Maria? Jag blir faktiskt ledsen när du jämställer mig med Anders Behring Breivik, det känns nästan som att du hatar mig.

Du måste lära dig att diskutera sakernas tillstånd lite mer avgränsat, du kan inte fortsätta med att ha alla dina känslor all over the place. Du måste också sluta upp med att smeta på dig andra människors verkliga lidande, det är allt annat än klädsamt att göra som du och många av dina medsystrar gör.

Sluta upp med att flyta runt i tiden och rummet för att försöka hitta saker som bekräftar att det är syndast om dig. Feminismen i Sverige är en intresseförening för prinsessor på den yttersta vänsterkanten – ingenting annat!

Med vänliga hälsningar!

http://abfgoteborg.org/index.php/litteraturscenen/139-forfattarfrukostar/1394-16-3-hatet-om-antifeminsm-maria-sveland

P.S. Undrar vad kvinnorättsaktivisterna i Guatemala har på sin frukostbuffé? D.S.

Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Tror att du lade in fel länk gällande Marias författarfrukost. Här är den riktiga

    http://feministiskgryning.wordpress.com/2013/02/07/forfattarfrukost-med-maria-sveland-om-hatet/

    Svara
  2. Hjalmar

     /  8 februari, 2013

    För att tala med Reinfeldt: Feminismen är ett särintresse… 🙂

    Svara
  3. Danne

     /  8 februari, 2013

    Lite OT, men ändå inte…

    Jag är den typen som läser väldigt mycket på nätet men som i princip aldrig kommenterar. Men idag gör jag ett undantag. Jag tar av mig (den imaginära) hatten och bugar så djupt att mitt ansikte antar en obehaglig nyans av blå-lila. Gillar din blogg helt enkelt…

    Tack för mig. Nu glider jag tillbaka in i anonymiteten……

    Svara
    • Tack själv! Och kom gärna tillbaka, hos Rocki är alla välkomna men framför allt alla som ger henne komplimanger. 😉

      Svara
  4. När det talades om just Guatemala i nyheterna så var det en där som tog upp att just kvinnorna var särskilt drabbade, när sen programledaren frågade hur med tanke på att 9 av 10 som mördas där är män så sa Staffan Löfving, socialantropolog från Stockholms Universitet att det kvalitativa våldet var värre… Det var det som var viktigt… Mord är tydligen inte kvalitativt viktigt nog…

    http://kimhzabremersbodega.wordpress.com/2013/01/25/vara-feministiska-tv-nyheter/

    Väntar bara på att Roks ska använda det uttrycket som en ursäkt för att börja prata om kvinnors våld… Men jag lovar att inte hålla andan medan jag väntar för jag vill fortsätta vara en liten elak pinne i rumpan på så många jag kan så länge jag kan!

    Svara
  5. Kristian

     /  11 februari, 2013

    ”intresseförening för prinsessor på den yttersta vänsterkanten”
    Det var en av de mest koncisa beskrivningar jag har sett på länge.

    Från Svelands program:
    ”[…] en uppmaning till alla som säger sig stödja idén om mänskliga rättigheter att även visa det i ord.”
    En del vill ha handling i stället, men, okej, om du föredrar ord, så …

    Svara

Kommentera

