Häst mot folkgrupp?

I och med ”den internationella katolikklubbens chef”, som bloggaren Cornucopia kallar honom, plötsliga och chockerande avgång så har jag under dagen som gått haft en del funderingar. Jag tänkte att ni ska få ta del av dem.

Som gammal katolsk avfälling så kan jag säga att mitt förakt för den katolska kyrkan (inte enskilda katoliker) är avgrundsdjupt. Jag ska inte gå in på någon större klagovisa här men min barndom hade varit betydligt bättre hade jag sluppit alla konstigheter. Så skulle man kunna säga. Som liten invandrarflicka med ett någorlunda utvecklat kritiskt tänkande så var det allt annat än lätt och jag gjorde mig, ni kommer inte tro mig, snabbt impopulär hos prästen som jag tvingades träffa varje vecka för någon slags dumhetsundervisning. Samma präst som jag på söndagarna var tvungen att i mörkret bekänna mina synder för. Ja, ni hajar.

Jag har privat och på Facebook varit VÄLDIGT öppen med vad jag tycker om nämnda kyrka och som sagt, i dag, då denna chockerande nyhet nådde oss syndare så slog denna tanke mig. Det är så fullständigt legitimt att angripa och attackera (inte mig emot) just katolska kyrkan i Sverige. Det finns vad jag har förstått uppskattningsvis 100 000 katoliker i Sverige så de kan ju inte direkt ses som något större hot mot demokratin?

Jag tror att den normkritiska vänstern avreagerar sig på katolska kyrkan eftersom de inte får kritisera Islam. Katolska kyrkan är rätt så specifikt diametralt olik dem. De är emot abort, preventivmedel, homosexuella, kvinnliga präster, skilsmässa osv. Som klippt och skuret med andra ord. De har också den upphöjda patriarken som står i direktkontakt med Gud. Wow!

För hur var det nu med religionsfrihet? Ja, det är åter förvirrat och konstigt hur inkonsekvensen är uppenbar. Missförstå mig nu inte för alla djävlars skull, jag tycker verkligen att man ska kritisera katolska kyrkan men håll med om att det är konstigt att det blir sådan fokus på just den?! De olika bilder och blasfemiska oneliners om katolska kyrkan som flaxar runt på Facebook är väldigt grova (och lika roliga) och i alla fall bland mina ”vänner” så är det med fördel de vänsterorienterade och goda människorna som delar dem.

Den andra saken som jag har funderat på är UPPRÖRDHETEN om denna HÄSTKÖTTSSKANDAL som pågått under de senaste dagarna. Personligen har jag inga problem med att äta hästkött men jag tycker givetvis att man ska ange vilka djur som ingår i produkten så att man kan välja, annars kan man ju för all del ange ”Noaks ark” som ingrediens. Min gräns går förmodligen vid hund och katt. Där känns den av kvällspressen uppjagade upprördheten lite kulturlängtande, om andra kulturer får ha tabun så vill vi [som inte har någon egen] faktiskt också ha det. Vi vill också ha något som vi blir kränkta av om vi luras att äta det, vi är som ni! För handen på hjärtat ni som inte äter häst, ni tror ju inte att ni hamnar i onåd hos Gud om ni gör det? Ni tycker ju bara att det är lite äckligt. Ändå möts man av rubriker som ”Skolbarn kan ha ätit hästkött” och ”Livsmedelsverket i krismöte”, lol!

Jag vet inte, mina passionerade känslor för katolska kyrkan kanske får mig att överreagera? Jag kanske rentav är lite kränkt?

Tydligen slog blixten ned i Vatikanen efter tillkännagivandet, tro fan det!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

37 kommentarer

  1. Utan att ha läst från de som ”avreagerar sig på katolska kyrkan” känner jag generellt samma lika.
    Det är skillnad på folk och folk…ibland är öga för öga tand för tand tillmpbart ibland inte. Ibland känner man sig kränkt….om det finns lagrum jamen anmäl då…..om inte ja då måste man tyvärr hantera sina egna reaktioner…eller så öga för öga osv….o lite till
    Mycket är partsinlagor väldigt lite är en konstruktiv debatt…..

    Sansade personer tipsas till att anmäla eller hantera sina reaktioner själva….

    Väldigt lite kommer från att skrika till varandra okontrollerat….

    Tack för konstruktivt inlägg! (Jag varken bekräftar eller demnenterar vad jag tycker i detta (inte informerad))
    MEN mer sådant här kan vi komma längre i förståelse och förhoppningsvis inte kivas i onödan…..för ingen vill väl härska i en demokrati….ELLER?

    Svara
  2. Jag är själv en av dem som med glädje delar dessa blasfemiska bilder och de man minst anar kommenterar rätt så ”grovt” när jag gör det. Samma männsikor som är med i grupper som VKM, ”Jag är inte rasist, men…” och förfasar sig över näthatet. Det går liksom inte ihop.

    Jag bekräftar inte heller det jag skrivit, det var bara lite funderingar. Jag kan ha fel, ibland så kan det vara bra att inte alltid vara så tvärsäker på hur andra människor är eller känner.

    Det finns väldigt olika tolkningar av hur en demokrati ska se ut, Linderborg har en egen t.e.x.

    Svara
  3. Jag skulle gladeligen köpa upp en trave lasagne för en billig penning och stuva in i frysen, om det enda som är fel på dem är att det är hästkött. Häst eller ko gör ingen större skillnad för mig. (Det som dock förvånar mig är att man tydligen använder hästkött för att det skulle vara billigare, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.) Däremot är det med all rätta en skandal att man falskdeklarerar innehållet. Men det hade varit precis lika mycket skandal om det hade stått att det var hästkött och hade varit kokött istället.

    Katolska kyrkan får nog klä skott för att den ses som en maktfaktor inom den kristna sfären (och en maktfaktor är den väl också i allra högsta grad), så det tror jag inte är så konstigt. Denn kristna kyrkan i övrigt är ju uppdelad i allehanda olika kyrkor och frikyrkor, så det finns inte direkt någon enhetlig måltavla att sikta in sig på. Hur som helst så är det långt ifrån bara den katolska kyrkan som får ta skit, tror att t.ex. livets ord får sig sina skopor titt som tätt, men det är väl i det närmaste en liten lokal församling till skillnad från påvedömet som har sitt säte i Rom. Och ska vi sen tala om andra mindre religioner, kolla bara in valfri artikel, och tillhörande kommentarsfält, om Tom Cruise, där kan man snacka om att man börjar känna vibbarna av näthatet som bubblar under ytan.

    Svara
  4. Ja, så klart att den är en maktfaktor, inget snack om den saken men vad jag menar är att helt plötsligt är allt snack om religionsfrihet och tolerans borta även hos dem av mina ”vänner” som är otroligt PK. Självklart får även andra kristna församlingar sin skopa av sleven men jag är i alla fall förvånad över hur grova påhoppen är. Självklart finns det mer ”material” av katolskfientlig karaktär på nätet men det är sällan det postas något om någon annan kyrka/församling.

    Svara
    • Bortsett från att katolska kyrkan dragit på sig en massa skit just vad det gäller olika pedofilhärvor så har jag själv inte noterat att den skulle vara speciellt angripen. Den får sig kanske sina slevar när det gäller abort och preventivmedel … hur som helst, vad jag själv noterat är dock att det i Sverige finns (om man ska döma av media, kommentarsfält och bloggosfär, för i just den här frågan tycks man vara rörande överens) ett ganska utbrett misstroende och intolerans mot religion över huvud taget.
      Det är inte alls ovanligt (kanske i artiklar, men i kommentarsfält o.d.) att man vill förbjuda religion eller vidta åtgärder mot specifika religioner eller religion i allmänhet. Fast islam är då ofta undantaget (för det klassas som invandrarhat att kritisera islam) om det inte i sammanhanget råkar vara underordnat kvinnoförtryck …
      Jag ser däremot aldrig några uttryck i det allmänna rummet för att man vill förbjuda ateism eller tvinga på folk någon specifik religion eller religiositet över huvud taget. Så i vanlig ordning är det, som jag ser det, pk-isterna själva som är de mest intoleranta.
      Så, jo, jag ser definitivt att religionsfriheten är hotad, vilket jag upplever som mycket obehagligt. Tycker det borde räcka med att man skall behöva stå uppför yttrande- och åsiktsfrihet utan att man ska behöva ta sig an religionsfriheten också.

      Svara
      • Det självklara borde vara att man får tro på och tillhöra vilken tro/helig byggnad man vill men man får också kritisera vilken av dem man vill. Så är det dock inte.

      • Det är nog också givetvis så att ”folk” som känner mig vet vad mina åsikter är i frågan så då kanske de släpper loss lite mer? Men i sådana fall så håller de ju igen i vanliga fall, precis som jag kan erkänna att jag gör vad gäller vissa trosinriktningar.

        Ja, de tolerantas intolerans är svårsmält ibland!

      • Jag undrar hur stor den religiösa intoleransen egentligen är ute i samhället. Jag ser inte direkt något av den ute i vardagslivet. Men det är mycket svårare att göra sig en bild av var folk står där, än när det gäller feminism, där det är ganska tydligt att man inte har någon hög uppfattning om feminismen i allmänhet.
        Så jag vet inte om den religiösa toleransen likt feminismen är något som är begränsat men ger sken av att vara allmängiltigt, eller om det verkligen är allmängiltigt, men dolt, i samhället i stort.
        O jag håller med, det finns sekulära lagar (du skall icke mörda, begå tjuvnad eller ägna dig åt koppleri, men hora gärna så kunderna kan lagföras) som täcker alla behov och mer därtill, så finns ingen anledning att ge sig på religioner eller religionsfrihet.

  5. Jag funderar på hur jag ska få in hans smeknamn ‘Papa Ratzi’ i någon skojig ordvits, men jag går bet. Så jag bara säger det. Papa Ratzi.

    Svara
  6. Svårt alltså!

    Jag har en, Papa Ratzi – fotar med egen blixt. Inte så bra men…

    Svara
  7. Fugen

     /  12 februari, 2013

    Problemet med hästarna är väl två:
    1. Den allvarliga. Falsk varudeklaration, vad ljuger de om mer? Köper man nöt, skall det vara nöt. Annars är häst ganska gott, vill jag minnas.
    2. Den allvarliga. Hästar är ju gulliga, de kan man inte äta. Gulliga djur får man INTE äta.

    Påven är enklare. Det finns ganska många protestanter runt om kring i världen som inte tycker katoliker är kristna, så det öppnar upp för mycket ”hat” bara där. Sedan har du att RKK har skyddat pedofiler, inte gillar preventivmedel mm och anses vara tämligen stockkonservativa. Ser man till den tämligen liberala SvK så har man tex tvingats avsluta ett samarbete med en etiopisk kyrka pga av att man är för positiva till homosexuella. I Sverige finns ju två homosexuell ärkebiskopskandidat. Förövrigt med goda kontakter med Seglora Smedja, dvs Helle Klein, Mattis Irving och då förmodligen med en och annan feminist. Det gör det nog väldigt roligt att skojja med RKK.

    Det är visserligen välförtjänt, men det finns en hel del man kan roa sig med på övriga kristnas bekostnad också.

    Svara
    • Ja, det där med pedofilmörkningen har med all rätt skadat dem oerhört mycket. Till och med inbitna katoliker ledsnade där.
      Det kan nog vara så att det i det här avseendet är deras ”styrka” som är deras svaghet, att de är en (hyfsat) enad organisation med ett tydligt överhuvud vilket gör dem lättare att angripa. Dessutom ses de som du skriver som stockkonservativa och bara det är ju en faux pas.

      Jag stör mig ofantligt på hyckleriet dock. Antingen är man för religionsfrihet eller så är man det inte. Jag läste förresten att Mark Levengood är katolik, det gör mig ännu mer förvirrad.

      Svara
      • Fugen

         /  12 februari, 2013

        Ja, just att man använder dubbla måttstockar för något som är så lika ändå, som de abrahmitiska religionerna är, är fult. Men så är det väl, nytt, lite främmande och lite underifrån, då passar det väl att förfölja gubbslemmet, eller blandade jag ihop saker. Religionsfrihet är ju även frihet från religion.
        Den gode Mark gör mig förvirrad, gay, katolik och en riktig onelinermaskin.

    • Rådjur är också gulliga. Och goda.

      Svara
      • Fugen

         /  12 februari, 2013

        Gärna med kantarellsås. Skillnaden är att det enda Rådjuret jag vet är döpt är Bambi medans det finns måna hästar. Marsvin äts ju som bekant i Anderna, eller är det hamstrar? Där är man inte riktigt lika blödig med födan som på Södermalm.

      • Capt. Havoc

         /  13 februari, 2013

        Kaniner är också goda… och gulliga. Ergo allt gulligt är gott att äta… Nån som provat hamster? Vad gäller påhoppen på katolikerna är det nog till stor del fråga om gamal URSVENSK papistskräck… en tradition från 1600-talet, eller så.

    • Och indier kan inte ha fel heller…..GO PIG!!

      Svara
  8. Häst mot folkgrupp? Hästarna lär komma från Rumänien. Och om man säger folkgrupp, häst och Rumänien, så blir svaret förstås Romer. Och de har ju tagit sitt namn från Rom, där Papa Ratzi bor. En snilleblixt.

    Svara
  9. Hjalmar

     /  12 februari, 2013

    Skriv till DO och klaga! Som invandrare och ”gammal katolsk avfälling” så kan du säkert få ihop till ett nytt kök… Eller åtminstone till en beg. Volvo… 😀

    Svara
  10. Härligt inlägg! Kommer till ungefär samma slutsats, Rocki.

    Svara
    • Hemmafruar går antingen omkring och funderar på sådana här saker eller så går de på yoga. Jag går inte på yoga. 😉

      Svara
  11. Hjalmar

     /  12 februari, 2013

    Just ja, hästkött – inget fel på det. Lite väl magert kanske, men passar nog bra i lasagne!
    Har någon klagat på smaken? Man tager ju vad man haver…

    Svara
  12. Jag är för övrigt lite inne på Jonathan Swifts tankegångar och vill lite anspråkslöst föreslå att vi gör lasagne av olydiga och uppkäftiga barn och ungdomar.

    Svara
    • Vi kan för övrigt göra lasagne av feminister också, om det nu går igenom livsmedelsverkets kontroller för köttkvalité.

      Svara
      • Hjalmar

         /  12 februari, 2013

        Inte en chans… Håller vi på och ‘näthatar’ nu? Känns bra:)

      • Nej, vi äthatar.

        Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, utan för att jag hatar växter. DÖDA!!!

      • Tror att det är lite för mycket hormoner i köttet.

    • Fugen

       /  12 februari, 2013

      Tror du att det att ok att kalla det för Långgris, för att göra det smakligare?

      Svara
  13. robjoh

     /  12 februari, 2013

    Mycket bra inlägg, skulle bara vilja lägga till min teori.

    Jag tror ärligt talat inte att dessa PK människor avreagerar sig på katolska kyrkan för att slippa kritisera Islam. För som jag ser det hade dessa PK människor passat perfekt i den katolska kyrkan. De har en så stark tro på att allt västerländsk är dåligt, och då extra dåligt om det västerländska kommer från en hetrosexuell man, att västs inflyttande i världen endast har varit negativt. Detta syns riktigt tydligt när folk försöker skämma F! att reagera emot hedervåld och bokstavstroende islamister. Sissela Nordling Blanco för F! försöker visa vilka fina antirasister de är och att de visst inte bara hjälper svenska kvinnor ur medelklassen med de bevingade orden:

    ”Äntligen fanns det ett parti som kämpade mot alla typer av förtryck, äntligen fanns ett parti där det inte var vita heterosexuella män som skulle föra hela samhällets talan.”
    http://www.newsmill.se/artikel/2013/02/08/vi-ska-ta-hedersf-rtryck-p-st-rre-allvar

    Har man en sådan tro att västvärldens inflytande har varit negativt för samhället så ser man helt enkelt andra kulturer som bättre än de i verkligheten är. Som jag ser det kritiserar de helt enkelt inte Islam därför de anser Islam är fint och oförstört från hos onda västerlänningar. När vår PK elit ställs inför det faktum att islamister i Sverige har visat sig ha en människosyn som inte anses vara accepterbar i väst måste vår PK elit helt enkelt hitta något som de kan anse vara värre i vår kultur. Därav F!:s det är lika illa i alla religioner osv.

    Så sammanfattningsvis, PK folk hoppar på katolska kyrkan för att det är ett västerländskt institut (eller ja, inte ursprungligen men det är nog vad PK världen tror). De hoppar inte på Islam för det är att se ned på de goda människor som har fått utså så mycket skit från oss i väst.

    Svara
    • Det är svårt för mig, tror jag, att se gränsen mellan min objektiva syn på KK och det som är högst personligt och bottnar i mina upplevelser. Jag är dock förvånad över hur vissa personer uttrycker sig bland mina ”vänner” på FB. Jag har nog lagt för mycket i att det är KK det handlar om, det är snarare så att KK blir som symbol för den kristna tron och kyrkan i allmänhet och därför ”avreagerar” man sig genom att angripa den. För jag tror ändå att det handlar om att man känner sig snöpt att uttala sig negativt om islam (jag känner så själv) och därför tar man ut det genom att basha på det man kan. För det är ologiskt även om man tycker att de vita [männen] är upphov till allt ont i världen.

      Svara
  14. Rick

     /  13 februari, 2013

    Är inte alla varianter av kristna kyrkor ungefär lika knäppa? Jag tror helt enkelt inte på den där historien att Jesus var Guds son. För mig spelar det ingen roll på vilket sätt det här förkunnas – det bara inte stämmer.
    En helt annan sak är att jag mer åren fått upp ögonen för Jesus som moralfilosof och här måste jag säga att mitt gillande bara ökat.
    Och ja, jag tycker att Islam och det mesta andra i religionsväg är lika knäppt, även om jag är beredd att tillstå att Mohammed onekligen hade en fallenhet för slagkraftiga uttryck. Hade han haft sina uppenbarelser idag skulle han ha dominerat reklammarknaden. I denna bransch hade Jesus varit alldeles för otydlig.

    Svara
  1. Flashing for Papa Ratzi | Bashflak

Kommentera

