Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum…

Man kan nog efter den senaste tidens Sveland-debacle konstatera att Maria vare sig är full av nåd eller har herrarna med sig. Nu börjar till och med damerna opponera sig vilket är lite i elfte timmen enligt mitt sätt att se på det. Hon har länge, som sin mer kända namne, varit välsignad bland kvinnor men något har hänt. Den heliga Maria börjar stöta på patrull och det gillar hon INTE!

Mycket har skrivits och SKRIKITS om detta dagarna efter den heliga dagen den 8 mars och jag har inte så mycket att tillägga. Jag drar mig till minnes en gammal intervju efter utgivningen av gnälleposet Bitterfittan och man får där en liten känsla för hur Drottning Sveland vill diktera förutsättningarna för att vara beredd diskutera sina åsikter.

”– Jag har ett behov av att ställa några frågor först, säger Maria Sveland med koncentrerad blick och visar mig till en skrivbordsstol som jag till hälften sätter mig på.
Sedan frågar hon snabbt om mina intryck av hennes dokumentärroman ”Bitterfittan”. Kollar om jag har fattat saker, kollar åsikter, frågar vad i boken som provocerat mest.
Maria Sveland måste anse att jag klarar testet på något vis, och vi beger oss ut för att äta lunch och påbörja den del av intervjun där det är jag som ställer frågorna.”

http://www.sydsvenskan.se/samtidigt/med-feministisk-magkansla/

Nu känner hon sig härskarteknikad av Janne Josefsson för att han bland annat pratar med hög röst, frågan är om det är någon som någonstans har
läst någon replik från Sveland på Marie Söderqvists totala sågning av Bitterfittan från 2007? Den kanske osynliggjordes (populärt uttryck) då det inte är lika lätt att dra fram patriarkatkortet när man åker på kritik från en kvinna? Till och med jag hukar lite inför Söderqvists oförsonliga drapa. Även hon vittnar om Svelands oförmåga att debattera sina åsikter:

”Efter att ha läst boken och försökt debattera med författaren är jag faktiskt rätt orolig. Hur kan man framföra sådan icke underbyggd dynga och bli tagen på allvar? Finns det en egen litterär kvot för kvinnor som påstår att allt sex de har haft varit våldtäkter och att alla tillkortakommanden de upplevt beror på patriarkatets förtryck? En kvot där man är befriad från alla de regler som gäller i övrigt för någon som vill föra fram ett budskap och bli tagen på allvar?”

http://www.expressen.se/kronikorer/marie-soderqvist/det-enda-smarta-ar-titeln/

Det roligaste av allt som har sagts om detta är i alla fall då Sveland på sitt sedvanligt gnälliga och barnsliga vis försöker ge Josefsson skulden för att han får henne att känna samma känsla som när gamla pojkvänner har skrikit på henne. Lol.

Också roligt och verklighetsfrånvänt, Sveland: ”-Hade man läst min bok kunde man t. ex följa hur jag deltar i en pubträff med s.k. jämställdister och försöker uppnå ett samtal. Det finns fler rum att ”ta debatter” än i det mediala.”

http://aktivarum.wordpress.com/2012/03/07/pubkvallen-special-mot-allt-at-alla-aschberg-kartlagger-jamstalldister-feministkvinnor-minglar-med-valdsbrottsdomda-man-wtf/

Jag gissar att allt detta i vanlig ordning gynnar SD. Grattis Maria, toppen! Verkligen!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. Quote
    Det enda som är smart med boken Bitterfitta är titeln, i övrigt är den ett bevis på att kvinnor i vissa sammanhang kan komma undan med vilken skit som helst.
    Unquote
    Marie Söderqvist i Expressen

    Så jävla roligt! Konstigt att någon blev bitter?

    Svara
    • Jag har googlat och googlat för att hitta någon kommentar från Sveland om det där men inte hittat något. Jag skulle så gärna vilja veta vad hon haft att säga.

      Svara
  2. Man får ju även känslan att Sveland gick till pubträffen för att samla material till sin bok, snarare än att debattera sakfrågor.

    Och om det senare skulle råka inträffa så är det ju tämligen riskfritt i sorlet på en pub där det inte går att dokumentera något, så att ord kommer att stå mot ord om det uppstår en efterhandsdiskussion om vad som faktiskt sades.

    Svara
    • Jag tycker det är stor humor att hon uttrycker det som att ”hon deltar i en pubträff”, snarare stormar en pubträff med lite löst AFA och Allt åt alla-folk.

      Svara
  3. Chade

     /  18 mars, 2013

    Jag tycker det var roligt att Svedland i bitterfittanintervjun påstod att hon inte kände till några lyckliga äktenskap och sedan inte ville definiera lycka eftersom det inte var viktigt. Man borde bli feminist, det verkar så enkelt att argumentera då.

    Svara
    • Jag noterar att vi alla tycker att det är roligt. 🙂

      Svara
      • Chade

         /  18 mars, 2013

        Dessutom är bitterfittanintervjun ett ganska roligt ord att säga högt på, säg som exempel, sin arbetsplats i öppet kontorslandsskap.

      • Haha, ja! Man känner som en smyg-Tourettes som kryper på en. Om man börjar kan man inte sluta.

  4. Skarpt och bra inlägg!

    Svara
    • Det vete fan käre Kimhza, jag känner mig lika gnällig som Sveland ibland. Man undrar uppgivet när detta ska ta slut?

      Svara
  5. Det gynnar definitivt SD men det fattar inte idioter som Maria Sveland. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/varfor-bekraftar-sveland-fordomar_8003788.svd

    Svara
  6. Hurtbullen

     /  20 mars, 2013

    Sveland släpper bok. Sveland muckar med kolleger och tvärtom (Med Bl.a. ”rikssamvetet” Josefsson) SVT sänder ”Debatten” Omedelbar förstärkning av PK journalistas i kvällstidningar. Högt känsloläge , dramatik bakom kulisserna.

    Vinnare : Ett bokförlag. Och en författare. Ett företag och en karriär.

    Svara
  1. Catching up | Bashflak
  2. Mäns fel som vanligt. | Malte on the Roxxx
  3. Kan inte låta bli :) | Trollan's Tankar om stort och smått
  4. Stackars, stackars kvinnor och invandrare i Sverige! | Juggen reflekterar över intryck
  5. Maria Sveland: ”Hatet – En bok om antifeminism” | bittergubben

Kommentera

