Lite halvkvotering sådär, bara för att det är så bra.

Jag är rätt så trött på den här skiten just nu. Ibland känns det som att hela världen är galen. Här följer jättedagiset Sveriges nya jämställdhetsministers nyhetsbrev. Zzzzzzzz… Jag noterar att en av mina favoriter, Bonnie Bernström, är en av de som hon refererar till. Ni vet hon som räknade valörer på sedlarna ur ett genusperspektiv.

”Hej,

Det har varit åtta omtumlande veckor. Jag har rest och träffat människor över hela Sverige, debatterat och diskuterat, skrivit och lyssnat. Och jag kunde inte ha fått en bättre och roligare start. Så många har hört av sig och jag försöker prata och träffa så många som jag bara kan.

Igår var jag på Scania för att lära mig mer om deras verksamhet och om projektet Battle of the numbers, där Scania är ett av tio deltagande storföretag. Projektet går ut på att varje företag använder sig av kvinnliga talanger inom företaget för att jobba mot en mer jämställd arbetsplats. Det var både spännande och lärorikt och jag ser fram emot att se vilka resultat det ger.

Något som ofta slår mig är hur viktigt det är att tänka med sina könsrollsglasögon på – att hela tiden leta efter strukturen och sätt att motverka den på. Battle of the numbers är ett utmärkt sätt att se till så att glasögonen aldrig åker av.

När jag blev aktiv i Folkpartiets ungdomsförbund på 70-talet blev jag efter bara ett år inkvoterad i förbundsstyrelsen. Den dåvarande ordföranden Bonnie Bernström hade infört kvotering till förbundsstyrelsen om att det skulle vara minst 40 procent tjejer i styrelsen. Jag kom in där – inte bara för att jag var duktig, utan för att jag var tjej. Det är en av de viktigaste milstolparna i mitt tidiga politiska liv.

Kvotering fungerar. Med våra könsrollsglasögon på ser vi inte bara individer utan också kön. När regeringen strävar efter 50/50 i de statliga bolagens styrelser är det kvotering. När jag vill ha fler män i förskolan är det kvotering. När rekryterare ber om kandidater från båda könen är det kvotering. Det är en utmärkt metod för att skapa förebilder för andra av samma kön och för att forma ett mer jämlikt samhälle.

Kort sagt: kvotering handlar om att jobba medvetet med att öka jämställdhet och mångfald.

Med det sagt: jag vill inte ha lagstadgad kvotering. Jag tror att en lag aldrig kommer att kunna bli lika effektiv som om individer agerar av egen fri vilja. När jag säger det i debatter brukar folk svara att det har varit en vilja som hittills har lyst med sin frånvaro.

Men jag säger såhär: titta på Battle of the numbers, titta på Scania, titta på mig, titta på de statliga bolagen. Det går att kvotera utan lagstiftning. Det går att åstadkomma förändring genom opinionsbildning, hårt arbete och incitament.

Detta är en av mina ledstjärnor som jämställdhetsminister: mer kvotering – utan lagstiftning!

Många hälsningar

Maria Arnholm
Jämställdhets- och biträdande utbildningsminister”

Suck!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. trash

     /  22 mars, 2013

    Det vore intressant att veta vem det var som blev bortkvoterad från förbundsstyrelsen och vad han tyckte.

    Svara
  2. Idiot! (Arnholm alltså)

    Svara
  3. Pelle

     /  22 mars, 2013

    En av de viktigaste sakerna i hennes liv var alltså att hon tog sig fram i karriären för att kön värderades högre kompetens.
    ”Jag kom in där – inte bara för att jag var duktig, utan för att jag var tjej. Det är en av de viktigaste milstolparna i mitt tidiga politiska liv.”

    Jag tror inte att vi kan förvänta oss någon positiv förändring av jämställdhetspolitiken så länge hon sitter kvar.

    Svara
  4. Hjalmar

     /  22 mars, 2013

    Vår Högt Älskade Jämställdhetsminister Maria Arnholm var alltså inkompetent redan på 70-talet (inkvoterad)… Det här ser bra ut… MA vill införa kvotering på alla områden. Fantastiskt. När ska kvinnor kvoteras in i farliga och/eller oattraktiva yrken? När kommer MA ‘gå i en uteliggares skor’? Min ‘Apex Fallacy’-varnare blinkar och tjuter som f-n…

    Svara
  5. AV

     /  22 mars, 2013

    Men va kul, då kanske vi ska ta och kvotera in lite män på utbildningarna til jurist, läkare, veterinär, sjukskötare, språk, lärare, förskollärare och framför allt genusvetare. På med könsrollsglasögonen och in med männen. Kvinnorna får hitta på något annat. Hörde att Ragnsells, Ocab, LKAB söker folk.

    Att hon sen hänvisar till sin egen inkvotering visar med all tydlighet vilka konsekvenser inkvotering får. Att hon själv ska ha kompetensen att se det är för mycket begärt.

    För oss som anser att man i första hand ska bedöma en persons lämplighet utifrån meriter och färdigheter framstår hennes könsfixering lika knasig som de som anser att kvinnor/män inte platsar i vissa yrken. Bara en annan sida av myntet.

    Svara
  6. ”Med våra könsrollsglasögon på ser vi inte bara individer utan också kön”. Tydligare än så blir det väl inte att kön är viktigare än individuella egenskaper. Case closed.

    @AV:
    ”Att hon sen hänvisar till sin egen inkvotering visar med all tydlighet vilka konsekvenser inkvotering får.”
    Precis! Och hur det blir när man låter den här typen av feminister härja fritt i en yrkeskår ser vi tydligt om vi tittar på media idag. Min gissning är att rättsväsendet inte är så långt borta från att nå samma nivå.

    Svara
  7. Hon kom alltså inte in för att hon var duktig, utan för att hon var tjej. Hade hon varit duktig hade hon kommit in ändå.

    Sen är nog förskollärare ett av få yrken där könet har ett egenvärde. Barn från trasiga familjer behöver träffa vuxna män i positiva sammanhang, annars finns stor risk att de blir socialt missanpassade och skapar sina egna urspårade mansnormer. Såna angelägna skäl saknas i de flesta styrelser.

    Svara
  8. Chade

     /  22 mars, 2013

    Att be om mångfald i rekryteringssammanhang är kvotering? Jag tror inte att det faller inom begreppets ram. Att säga att man ska ha en viss mängd av en viss grupp i en viss position är kvotering. Är rekryteringsbas en position? Jag tycker inte det.

    När det gäller just rekrytering så är jag dock väldigt mycket för anonymiserade ansökningar. Det hjälper till att motverka rekryterarens bias vid en första (och möjligtvis andra) utsållning. Kan inte vår jämställdhetsminister fundera på att tipsa våra bolag om det istället för att lyfta fram alla dessa kvinnliga offer för förtryck som det myllrar om på våra arbetsplatser?

    Rocki: Du måste förresten se vår hjältinnas ruskigt smarta knep för att slippa ta ansvar för lögnerna efter gräv13: http://www.mariasveland.se/aktuellt/jag-och-monarken/

    Jag måste säga att jag är lite imponerad över hur hon hanterar situationer och kommer undan med det.

    Svara
  9. Erik S

     /  22 mars, 2013

    En minister som är stolt över att alltid ha varit inkvoterad!!! Man kan bli trött för mindre…

    Svara
  10. Pelle2

     /  22 mars, 2013

    Och när hände det att en man blev inkvoterad på en förskollärarutbildning ?Tror att jag har läst om det en gång.
    Håller med AV om att killar i så fall måste bli inkvoterade på läkar,jurist och veterinärutbildningar också eftersom kvinnor dominerar där. Är det någon som tror att det kommer att hända ? Inte för att jag tycker att det är önskvärt att så sker men det är ju konstigt att enbart kvinnor anses behövas kvoteras in. Sedan är det ju ett präktigt självmål
    att tala om att hon själv har blivit inkvoterad men jag är ju inte speciellt förvånad…

    Svara
  11. ”Jag kom in där – inte bara för att jag var duktig, utan för att jag var tjej. Det är en av de viktigaste milstolparna i mitt tidiga politiska liv.”

    Det säger väl allt om hennes, men även andras, politiska karriär. Det finns inte så mycket innanför deras pannben utan vi har ett gäng maktkåta stolpskott som styr det här landet. Inte undra på att det finns funderingar på att införa lagar mot viss typ av samhällskritik.

    Svara
  12. Jämställdhetsministern är ju nu ett slags pajaseri när det handlar om begreppet jämställdhet. Förlorad i den statsfeministiska åsiktsstyrningen, helt utan egna tankar. En glad och jättesnäll fascist.

    Svara
  13. så hon blev inkvoterad för att hon var kvinna. Det är lite som att göra karriär sängvägen utan att betala priset.

    Svara
    • Hjalmar

       /  23 mars, 2013

      Det ena utesluter ju inte det andra…
      Men det är väl preskiberat nu.

      Svara
  14. Lagstiftad kvotering? Det skulle aldrig gå att genomföra. Varken politiskt eller rent praktiskt. Det vet dessa värdelösa ätare och försöker istället att piska upp en fientlig stämning mot alla som inte går i takt till den feministiska marschmusiken.

    Svara

Kommentera

