Är lite less just nu.

Vill bara rekommendera två saker:

http://www.anstandigt.com/arkiv/251

http://juggen.wordpress.com/2013/06/04/knapptryckarkompaniet/

Jag satt och väntade på mina döttrar i dag, de går på någon slags cheer leading-gymnastik. En mamma kom in med två små pojkar för att hämta sin dotter. Jag blev så jävla nedstämd av att titta på pojkarna, de var så söta och jag tänkte på hur man ser ned på pojkars beteende i Sverige. En sak som jag ALDRIG kommer förstå är hur man kan göra skillnad på barn med utgångspunkten kön. Det är ta mig fan helt obegripligt!

I går när jag var på väg för att hämta mina barn i skolan så mötte jag en mamma vars son hade fyllt tre år, han hade en sprillans ny Bratz-docka som han hade önskat sig. Hans mamma var lite förundrad över att han älskade dockor men inte speciellt bekymrad. Boendes i ett land där genustänkandet lyser med sin frånvaro (tack och lov) så kändes det rätt skönt att bevittna detta. Trots frånvaron verkar det som att människor har ett sunt förhållande till normbrytning, det är liksom inget problem. Däremot fungerar skolan väldigt bra här i Nya Zeeland, i alla fall i de områden där föräldrarna bland annat av socioekonomiska skäl engagerar sig i sina barns skolgång, det civila samhället har en helt annan dynamik och funktion här. Med föräldrar menar jag främst mammor, de traditionella könsrollerna är inte lika stigmatiserade här. Min yngsta dotter har en kompis som är lite, låt oss kalla det osympatisk. Jag såg att hennes mamma är medlem i en grupp på Facebook som heter ”Vegan feminists”. Hon har nyligen skilt sig och baktalar sin man öppet på samma forum.

Håll tillgodo med mina fördomsfulla betraktelser, helt utan källhänvisningar och utanför rådande diskurs, jag bjuder på dem!

Läs mina rekommendationer!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. robjoh

     /  5 juni, 2013

    Citat:
    ”Min yngsta dotter har en kompis som är lite, låt oss kalla det osympatisk. Jag såg att hennes mamma är medlem i en grupp på Facebook som heter ”Vegan feminists”. Hon har nyligen skilt sig och baktalar sin man öppet på samma forum.”

    Personligen kan jag tro att man lätt kan bli lite osympatisk om man har föräldrar som skiljer sig och det samtidigt blir bråk mellan ens föräldrar. Har man dessutom en förälder som är väldigt radikal, vegan och feminist, så ökar nog risken att man kan få problem att röra sig socialt.

    Svara
  2. Vet precis hur du känner, Rocki!

    Svara
  3. Leroy

     /  5 juni, 2013

    Bra formulerat.

    LEroy

    Svara

Kommentera

