Hå hå yo hi ja ja.

Några tanter på min Facebook är alldeles till sig i trasorna över hur bra förebild för barn och unga den där Yohio är. Själv har jag missat fenomenet och bara läst lite lösryckta grejer om honom. Nu senast läste jag detta och känner spontant att han istället är en jävligt dålig förebild med sin utseendefixering. Påstå att man inte ska bada på sommarlovet för att inte förstöra frisyren?

http://www.alltomstockholm.se/klubbkonsert/article4070286.aos#xtor=AD-500-%5Balltomstockholm%5D-%5B%5D-%5BTextlank%5D-%5Baftonbladet%5D-%5B%5D-%5B%5D

En annan sak, hur kan det vara dåligt för en tjej att vilja se ut som en Barbie-docka men bra när en kille vill det? Jag är nog alldeles för gammal för att förstå det där med normbrytning för normbrytningens skull. Jag tycker heller inte det där är så världsomvälvande längre, David Bowie var ju mycket mer radikal på sin tid än vad någon artist i dag kan vara.

http://m.youtube.com/watch?v=G8sdsW93ThQ

Jag undrar om inte tanterna på min Facebook helt enkelt är lite gumsjuka?

(Fy fan vad skönt det är att vara en gammal anonym gnällkärring med egen blogg, att jag inte kom på det tidigare?!)

Följande inlägg
Lämna en kommentar

14 kommentarer

  1. Yohio är en skön kille som kör sin grej. Han har upptäckt att han är populär, även om han kanske inte är så översvallande tacksam över medelålders damers hänryckning. (Förlåt, jag läste ett o i stället för ett a i ”trasorna”!
    Om damerna menar förebild för pojkar så undrar jag, hur så? Blir pojkar välutvecklade i sina mansroller om de ser Yohio som en förebild? Kanske det!
    Problemet är bara att många pojkar växer upp i sammanhang utan vuxna män. Vuxna män som skulle kunna vara förebilder för dem. I stället ser de förebilder i sina äldre kompisar och syskon som fortfarande är kvar i barnstadiet.
    Det finns de som tror att pojkar kan få sin vuxenförebilder från de kvinnor som finns i övertal runt omkring dem under uppväxten. Som inte inser att det saknas män, som tror att den manliga könsrollen kan förmedlas av dessa! Huh! Eftersom det saknas män så tar man det nästnäst bästa. Alltså första bästa av manligt kön för sin identifikation.
    Kanske det kan vara Yohio? Kanske det, men för vad?

    Svara
  2. Hm, jag har också fått intryck av att Yohio verkar vara en cool snubbe. Och han är vad jag förstår inte politisk på något vis, han är alltså inte homo eller hbtq, utan har helt enkelt tagit till sig delar av den japanska kulturen, och kör sin grej. Så, jag vet inte vad de menar när de säger att han är en förebild, men jo, jag skulle kunna tänka mig att se honom som en förebild just därför att han ändå går på tvären och självständigt följer sin egen väg. Han är varken en Svensson eller går i de politiskt korrekta leden, även om man lätt kan få det intrycket.
    (med reservation för att jag inte vet så mycket om honom och inser att jag kan ha gravt fel)

    Svara
  3. robjoh

     /  20 juni, 2013

    Jag vet i och för sig inte ett skit om Yohio, personligen anser jag väl att det är tråkigt att det alltid är kulturpersoner som ska vara förebilder. Saknar ingenjören, uppfinnaren och skaparen.

    Fast det kanske bara är jag som konservativ när jag tror att det är industrialismen som gav oss vårt välstånd.

    Svara
    • Jag håller med dig så vi får väl dra oss tillbaka tillsammans på vår reaktionära kammare? 🙂

      Svara
    • Du finner dessa saker väl beskrivna på min blogg. Det verkar som om det finns vuxna i dag som inte reflekterar hur maten kommer till kylskåpet och än mindre hur den processas innan dess.

      Svara
  4. Jag tror säkert att han är en cool kille och helt uppenbart så går han sin egen väg, vilket givetvis är toppen på alla sätt och vis men jag noterar bara att han är extremt utseendefixerad vilket ju kanske inte är den bästa förebilden för barn och tonåringar. Tanterna på min Facebook tycker att killar som klär sig i tjejkläder är det bästa som finns, själv är jag rätt så likgiltig och hoppas att alla orkar och vågar vara så som de är samt att de tycker att bada på sommarlovet är viktigare än hur man ser ut i håret.

    Man blir ju inte en bra förebild bara för att man tydligt bryter mot vissa normer, det krävs ju lite mer men det verkar inte mina tanter tycka.

    Svara
    • Jag råkade för övrigt köpa biljetter till en Nicki Minaj-konsert till mina döttrar utan att riktigt veta vem hon var. Det var en intressant upplevelse. Hon bryter ju också mot normer men är inte lika poppis bland morsorna…

      Svara
    • Nä, att han skulle vara en bra förebild pga utseende- och modefixering … det är väl den sämsta anledningen jag kan tänka mig att ha honom som förebild.
      Jag har ingen aning om vem Nicki Minaj är, men … eh, jag tror jag har bilden något så när klar för mig ändå 🙂

      Svara
      • Jag blir bara irriterad och gnällig när allt man klagar på vad gäller tjejer/kvinnor plötsligt är toppen bara för att det råkar vara en kille i tjejkläder. Nu är han ju bara sjutton år så det är inte honom jag främst kritiserar dessutom har han ju givetvis rätt att vara hur ytlig som helst.

        Samma tanter (som ju uppenbarligen har retat upp mig) som höjer honom till skyarna skulle tycka det vore hemskt med en tjej i samma mundering och de skulle ”rasa” över utseendefixeringen, det tycker jag är dubbelmoral.

      • Förstår, och är helt med dig vad gäller dubbelmoralen.

      • Nicki Minaj – du har inte missat något. Inte mina döttrar heller. Tyvärr. 🙂

  5. Hehe, det verkar som om tanterna vet precis vilka knappar de ska trycka på för att tant Rocki ska bli lite sur… 😉

    Svara
  6. barfota

     /  20 juni, 2013

    ”Fy fan vad skönt det är att vara en gammal anonym gnällkärring med egen blogg, att jag inte kom på det tidigare”

    Kanske kom du inte på det förrän du faktiskt ”blev gammal”. Förr när du var ung så gnällde du inte, du argumenterade bara för alternativa lösningar.

    Fortsätt att gnälla på du, det är underhållande.

    Svara
  7. Feministisk forskning har visat att män ska bli som kvinnor och kvinnor ska bli som män. Så att det blir jämställt. Och allt som är normbrytande är bra, så länge det inte bryter mot feministiska nomer.

    David Bowie presenterade alldeles för lite kritik mot könsmaktsordningen och porr för att kunna vara en bra förebild. Dessutom är han vit. Och man. Han är alltså en del av problemet och borde kvoteras bort.

    Svara

Kommentera

