Könsdiskussion med en mentalsjuk underton.

I en diskussionsgrupp på det kära Faceebook hittar jag följande start på en tråd:

TS: ”Vad har gruppen för tankar om detta? Är det eftersträvansvärt att använda modern och kommande teknik för att befria individer från könstillhörighetens begränsningar?”

Frågan gäller följande länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Postgenderism

Ur artikeln:

”Postgenderism is a diverse social, political and cultural movement whose adherents affirm the voluntary elimination of gender in the human species through the application of advanced biotechnology and assistive reproductive technologies.[1]
Advocates of postgenderism argue that the presence of gender roles, social stratification, and cogno-physical disparities and differences are generally to the detriment of individuals and society. Given the radical potential for advanced assistive reproductive options, postgenderists believe that sex for reproductive purposes will either become obsolete, or that all post-gendered humans will have the ability, if they so choose, to both carry a pregnancy to term and ‘father’ a child, which, postgenderists believe, would have the effect of eliminating the need for definite genders in such a society.[1]”

”One of the earliest expressions of postgenderism was Shulamith Firestone’s The Dialectic of Sex. It argues,
[The] end goal of feminist revolution must be, unlike that of the first feminist movement, not just the elimination of male privilege but of the sex distinction itself: genital differences between human beings would no longer matter culturally. (A reversion to an unobstructed pansexuality Freud’s ‘polymorphous perversity’ – would probably supersede hetero/homo/bi-sexuality.) The reproduction of the species by one sex for the benefit of both would be replaced by (at least the option of) artificial reproduction: children would born to both sexes equally, or independently of. either, however one chooses to look at it; the dependence of the child on the mother (and vice versa) would give way to a greatly shortened dependence on a small group of others in general, and any remaining inferiority to adults in physical strength would be compensated for culturally.[2]”

Då jag inte gillar att hänga ut folk, speciellt inte sådana som kanske lider av något psykiskt sjukdomstillstånd så länkar jag varken till gruppen eller talar om vad den heter. Jag vill dock delge er en del kommentarer här nedan.

Person 1: ”Jag sitter ju i valberedningen för den svenska transhumanistiska rörelsen och som ni vet är emot strikta könsroller samt -begränsningar. Så jag har absolut inte något problem med detta utan ser det som en positiv utveckling.”

Person 2: ”Kräver postgenderism att inga uttryck av könstillhörighet får förekomma? Finns det en möjlighet att det kan existera parallellt med definierade kön?”

Person 3: ”Jag vill se det som att könstillhörighet inte är något man tänker på, eller att det inte ens existerar, när man har nått postgenderism. När ”alla kan vara allt” genom fri vilja utan några begränsningar, så finns det ingen anledning att diskriminera längre, eftersom det inte finns någon att diskriminera. Jag tror (read: hoppas) att ingen kommer känna ett behov av att vara ett specifikt kön permanent, sen att man känner sig mer som det vi kallar feminin/maskulin/queer/osv är en annan sak, folk kanske har en specifik identitet och gör det synligt, men jag tror inte att det skulle vara kopplat till allt det som dagens samhälle kopplar det till. Man skulle inte ens tänka ”det är deras val”, eller ”det är så dom är”, eller ”det är ok för oss att de är så”. Det skulle vara irrelevant och osynligt, nästan som att jämföra en person som har 100000 hårstrån på huvudet med en person som har 100001 hårstrån på huvudet. When I read this I’m starting to notice that maybe I should read mainstream books because scifi is turning me into an overly optimistic futurist.”

TS: Som svar till Person 2: ”Det finns nog olika tolkningar, där vissa är mer extrema än andra, men min uppfattning är den att målet med att låta individerna ta kontroll över sin könstillhörighet är att ta bort tvånget att tillhöra ett kön framför ett annat eller ett kön överhvuudtaget. Att tvinga någon att inte ha ett kön ser jag som lika dåligt som att tvinga någon att ha ett.

Det var ju skönt att han/hen kom fram till det i alla fall…

Person 1: ”Zombie igen. Men läste just igenom en artikel som nosar på detta område. Dock tycker jag författaren är lite off på ett flertal sätt. Inte minst det att denne tror att en cyborg per definition skulle vara känslokall, att implantaten skulle vara mekaniska (misnomer), och att heterosexuella inte är en grupp utan det finns ”normala” och sedan avvikande sexualliteter. Jag tycker att den är full av fördommar och negativa ordval och helt öppet kallar en sådan här framtid för dystopisk. Och ja, detta kan jag erkänna, att utifrån dennes fördommar är en sådan framtid en dystopi. Men att basera framtiden på fördommar helt utan evidens (annat är sci-fi historier som just är skrivna för att representera en dystopi) är inget jag tycker ska utföras. Oavsett vilken grupp fördommarna är inriktade mot.

Men om man lyckas se förbi fördommarna och pseudovetenskapen så kanske man kan, lite då och då, lyckas glimta något som faktiskt kan vara början till en rationell tanke.
http://tidningenkulturen.se/artiklar/ess-mainmenu-57/agora-mainmenu-232/14960-cyborger-och-diskurser”

Kom ihåg att det är fördomsfullt att anta att en cyborg per definition skulle vara känslokall.

Person 1 (avslutningsvis): ”Det har alldeles precis (75 minuter sedan) startat en grupp specifikt för kvinnor som känner sig intresserade av transhumanism och vill få nyheter eller diskutera relaterade ämnen. Vet inte riktigt om det är fokus på vad som av någon anledning anses som mer kvinnliga områden, så som reproduktion, eller om det bara är för att kvinnor ska kunna disskutera med varandra utan att störas ut till white noise av den absurda oproportinalitet av män inom denna rörelse. Hur som helst; I approve. Dock skulle jag tycka det vore intressant att följa diskussionerna trots att jag inte bör deltaga.”

Vilken hänsynsfull person han/hen är, jag blir tårögd. Nu ska ingen få för sig att jag ser denna grupp eller dessa personer som något större hot mot vår humanoida civilisation, jag tyckte bara att det hela var lite komiskt. Det jag tycker är mindre komiskt är att jag är övertygad om att flertalet av dem återfinns inom akademin och att de inte alls ser det komiska i det.

Lämna en kommentar

13 kommentarer

  1. AV

     /  27 augusti, 2013

    Lex Monty Python, det finns inget ämne som de inte gjort en sketch om.

    Svara
  2. Du missade väl inte när snällfolket började bråka inbördes för ett tag sedan?

    http://toklandet.wordpress.com/2013/08/07/the-peoples-front-of-judea/

    Svara
  3. Och var i helvete hittar du sådana diskussioner? De är ju värre än feministtwitter!

    Svara
  4. Nu är du kartlagd och bevakad igen Rocki 😉
    https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/33753

    För att komma undan de vaksamma örnögonen får du gömma dig under en sten i fortsättningen, jag slipper gömma mig för jag slapp bevakningen den här gången 😉

    Svara
  5. Transhumanismen är ett aktivt område som är rätt intressant som en tankeövning. Men så fort svenskar får tag på nått så blir det pajas av allt. Kan rekommendera att kika på vad Ray Kurzweil (som är rätt ”out there”) har skrivit om mänsklighetens framtid om du vill ha en mer trovärdig bild av vad transhumanismen idéer består av.

    Att tro på det transhumanismen torgför som något som i närtid kommer att hända kanske inte tyder på sinnessjukdom men däremot att de ska sluta att svälta hjärnan på syre.

    Svara
  6. Men Rocki, om du bara är lite mindre krigisk och konfliktsugen så skulle ju Åsa Linderborg, förlåt jag menar Anna Lindeborg inte behöva kartlägga dig.

    Hon verkar ju på allvar tro att du manar till storskaligt krig eller nåt 🙂

    Svara
    • Eh, jag tycker det framgår rätt så tydligt att jag driver med Maria Svelands krigsretorik.

      Svara
      • Jag citerar John Cleese: ”They started it!” 🙂

      • Känner att det finns risk för ett nytt inlägg inom kort, under rubriken ”Don’t mention the war!”. 🙂

  7. Eller ”do you want some cheese to all that whine” för det verkar vara just det som de gör, whinar.

    Men det är ju nästan lite humor i sig att hon KAN undvika att se humorn och ironin i en del inlägg?

    Svara

Kommentera

