På biblioteket 1.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/forst-i-landet-sollentuna-bibliotek-hbt-certifierar-sig

– Hej, jag skulle vilja låna Strindbergs ”Sömngångarnätter på vakna dagar”, har ni den inne?”

– Är du bög?

– Eeh, ja?

– Vänta här ett tag så ska jag hämta min kollega som är HBT-certifierad, jag har två månader kvar på kursen.

– Okej?!

– (HBT-certifierad kollega): Men hej! Vad trevligt att just du har kommit till vårt bibliotek. Jag vill bara betona att JAG bryr mig inte ett dugg om vem du knullar med och jag lägger inga som helst normativa värderingar i något som du gör i egenskap av bög.

– Eeh, okej? Tack, tror jag?

– Du kanske vill kika på vår avdelning för genuscertifierad barnlitteratur? Som HBT-certifierad bibliotekarie av högsta graden så utgår jag naturligtvis ifrån att även du, som är bög, kanske har eller vill skaffa barn.

– Eeh, nej tack. Alltså, jag vill bara låna en bok, vi har ett litteraturprojekt i en förening som jag är med i. Den heter Moderatmännen.

– Jaha?! Jag får tyvärr inte låna ut böcker till dig, var vänlig och lämna lokalen omedelbart!

Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Vad hände med Moderatmännen?

    Svara
  2. Rick

     /  30 augusti, 2013

    En anmärkningsvärt stor andel av världslitteraturens absolut intressantaste författare har varit homosexuella. Den som sträver efter millimeterrättvisa borde väl i stället dra en lans för heterocertifiering av bibilitoteken, för att hitta åtminstone en icke försumbar mängd intressanta böcker skrivna av heterosexuella. Under tiden kan vi som i första hand är intresserade av själva litteraturen helt enkelt fortsätta läsa.

    Svara
    • Hehe. ja Oscar Wilde, han gillade att fiska på båda sidor om båten. De dräpande kommentarernas mästare.

      Svara
  3. Ur länken:

    ”Långt arbete framför sig

    HBT-certifierad är inget man blir över en natt, det är ett arbete som tar drygt ett halvår. Först måste man leva upp till vissa krav som RFSL ställer”.

    Mina HBT-vänner tycker att det räcker med att jag behandlar dem som fôlk. Oavsett kön och sexuell läggning. Men RFSL måste väl ha pengar att leva av, de också.

    Svara
  1. För förskolebarn? « Toklandet

Kommentera

