Jättedagiset Sverige.

På Jättedagiset Sverige kommer vi i dag ha följande aktiviteter:

7:30 – 8:00
Snabb genusgenomgång med efterföljande korrigering, vi sjunger därefter jättedagisets sång ”Tjejer, åååh tjejer…”. För jämställdhetens skull får pojkarna stå tysta med ansiktet mot väggen under sångstunden.

8:00 – 9:00
Avdelningen Fidel Castro bakar en gluten- och mjölkfri tårta utan ägg.

9:00 – 10:30
Småbarnsavdelningen Himmler bakar en Schwarzwaldtårta till toner av Wagner.

10:30 – 11:00
Genusöverskridande gemenskapstid med allmän paj- och tårtkastning.
Städning (utföres av pojkarna på respektive avdelning).

11:00 – 12:00
Alla tränar på att läsa lika dåligt som Lisa, som inte kan läsa alls. Rättvise- och hierarkikunskap, 2×10 minuter.

12:00 – 13:00
Allmän uppsträckning framför Gudrun Schymans porträtt.
Vi har en aggressiv mindfulness-övning där vi kanaliserar vår ilska mot olika bakverk och glassorter. Nytt bakverk för dagen är finska julstjärnor (ej att förväxla med svenska dubbla lussebullar). Efteråt tar vi alla varandra i hand och säger högt hur bra och snälla vi är på vår avdelning och inte alls lika dumma som de på den andra avdelningen. Vi lipar åt dem när vi går förbi för att gå ut på gården. Vi kastar samtidigt lite blandade småkakor på dem.

13:00 – 14:00
Flickorna kastar pil på pojkarna + andra jämställdhetslekar. OBS! Ingen fri lek.

14:00 – 15:00
Vi rensar i biblioteket och bränner lite böcker på gården.
Korvgrillning på Peugot-grillen.

Godkänd litteratur v. 49

– Tant Hen, Tant Grön och Tant Gredelin.
– Tintin på Södertörn.
– Lilla Anna och Fula farbrorn.
– Totte går till genusdoktorn.
– Knips, knips säger saxen.
– Lisa får mens.
– Kitty och könsmaktsordningen.

Resten av e.m. fittpysslar flickorna medan pojkarna städar.

20131121-161018.jpg

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

27 kommentarer

  1. Rick

     /  21 november, 2013

    Ja-a, tänk om vi vuxna skulle vara tvungna att hålla på så där. Vi skulle nog inte orka särskilt länge…

    Förresten fick jag finska julstjärnor varje december under hela min uppväxt. Utan att ana oråd lät jag mig väl smaka. Nu på senare tid tycker jag att det börjat rycka i höger arm, som om den skulle vilja vara utsträckt framåt och snett uppåt. Jag tror att jag måste sätta en lämplig bindel på överarmen…

    Svara
  2. Kan man ställa sina barn i dagiskön? Ställ i så fall mina längst(!) bak.

    Svara
    • 🙂 I Sverige står snart alla sist i kön, män framför allt i könkön.

      Svara
      • I ”könkön” är det ”n” som står sist. Pojkar platsar inte alls.

        Oavsett vad, så är ”könkön” ett fantastiskt ord som du alltid kan vara stolt över att ha hittat på! Och jag tänker stjäla det och använda det som mitt eget. Tack och hej, leverpastej!

      • Knock yourself out, som en säger. 🙂

      • Ett annat bra ord är diskurskurs.

  3. Underbart träffande!

    Svara
  4. Kristian

     /  21 november, 2013

    Ja, de böckerna måste en genast införskaffa om en inte har dem redan. Som andra med ”väschöskt” påbrå får en säga att ”en” låter komisk i många sammanhang .

    Tant Hen med flera, är det där Petter och … förbryt mig, jag menar förstås ”Lotta och Petter” bor? Med Trans Blå eller vad hen heter på andra sidan gatan?

    ”Tar i hand”? Jag förutsätter att flickorna inte behöver ta pojkarna i hand om flickorna inte vill det?

    (Sedan måste jag på fullt allvar säga att ditt språk är underbart. ”Lipar åt”, ”förtappad”, det finns så mycket mer än ”lajv”, ”mejl” och ”göra skillnad”. För att inte tala om att ”vara bekväm”. Skall jobba mer på att lära sonen Svenska här i förskingringen.)

    Svara
    • ”Trans Blå” 😀

      ”Ta i hand” är ett övergrepp om man inte vill, på flera olika plan. Man kan tom få pengar om man blir tvingad.

      Pratar jag lite gammeldags menar du? Jag är förmodligen mycket äldre än vad du är?

      Svara
      • Kristian

         /  21 november, 2013

        Nej då, jag menar att du talar en Svenska som låter bra. Svårt att definiera, men jag är uppväxt med Svenska Ord, Karl Gerhard, Ehrenmark, Albert ”Purre” Holmkvist, Falstaff Fakir, Kar de Mumma och dylikt.
        (Jag är inte riktigt 40 år ännu. )

      • Åh, jag tänkte på Kar de Mumma härom dagen. Jag var ett otroligt lyckligt lottat invandrarbarn i den bemärkelsen att vi hade landställe utanför Stockholm (alla juggar tyckte vi var skitkonstiga). Som grannar hade vi ett äldre svenskt par som jag hängde mycket hos. Där läste jag Husmodern, Hemmets veckotidning, Allas osv. De hade böcker också bl.a. Kar de Mumma i sådana där utgåvor som man var tvungen att riva fram sidorna i perforeringen. Jag älskade det. Tage Danielsson var, och är, en annan favorit. Svenska ord rules and rocks!

  5. Pelle2

     /  21 november, 2013

    Lite mera litteraturförslag:
    Biggles och strukturerna i das Vaterland
    Pippi och patriarkatet på söderhavsöarna
    Kulla-Gulla problematiserar kvinnornas underordnade ställning på Södermalm.
    Maria Sveland och näthatet.
    Mao möter proletariatet i den hemliga staden

    Svara
  6. Anders Senior

     /  21 november, 2013

    Fan vad bra!
    Rocki och alla ni som kommenterat, ni gjorde just min dag!

    Tack!

    Svara
  7. Pelle2

     /  21 november, 2013

    jag höll på att börja gapskratta när jag läste detta inlägg under en lugn stund på jobbet.
    Så jäkla kul inlägg Rocki !

    Svara
    • ”Kulla-Gulla problematiserar kvinnornas underordnade ställning på Södermalm.”

      Hahahahahahahaha! Hur kul som helst!

      Jag är glad när jag som hemmafru kan underhålla patriarkatet. 😉

      Svara
  8. Kim Jong Skill

     /  21 november, 2013

    Rocki jag älskade dina julrim. Kan du inte köra en best-of på bloggen på första advent?

    Tillägg till Godkänd litteratur v.49:

    Bröderna Hardy i SCUMraskaffärer

    Fröken Janssons frestelse – ett kritiskt-intersektionellt makthärskarperspektiv på Ture Sventon

    Svara
  9. Haha, kul! Vår Twitter-arkivarie har redan samlat alla på http://toklandet.wordpress.com/julrim/

    Gå in där och rimma loss!

    Själv tror jag att jag ska sätta ihop en genuskanon istället. Dina bidrag är härmed med beröm godkända! 🙂

    Svara
  10. Pelle2

     /  22 november, 2013

    Ninna ,ninna,ninanna boktipset 😉

    Tänkte visa på lite mera feministiska litteratur att ta med sig till sitt lokala normkritiska
    och genusinfluerade dagis.

    Asterix och hans tappra patriarker.
    Alice i underlivet.
    Snövit och de sju längdmässigt utmanade henen.
    Askungen och intersektionaliteten.
    Rödluvan och Varghen.
    Pinnochio studerar genusvetenskap på Södertörn medans hans näsa växer.
    Moira von Wright och den alternativa(läs genusinfluerade) vetenskapen.

    Svara
    • Hjalmar

       /  25 november, 2013

      + Kapten Klänning och de sju genusforskarna. Prison edition.
      Gratulerar Pelle2, du är feministiskt indoktrinerad… 😉

      Svara
  1. Jobbigt med frågor SR och Medievärlden? | WTF?

Kommentera

