Orättvisan brinner som en eld i mig.

Jag läser Lina Thomsgårds starka kolumn och ögonen tåras.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article19463160.ab

Någonting inom mig brister och jag kastas tillbaka till min barndom och den outhärdliga känslan av orättvisa då min syster fick en centimeter mer läsk upphällt i sitt glas än vad jag fick. Smärtan!

Helt tomt.

Helt tomt.

Att som Lina helt oförberedd tvingas bevittna en länk på internet som inte har lika många, eller fler bilder på kvinnor än på män är minst sagt grymt. När ska denna orättvisa få ett slut, när ska husdjursbilderna på internet bli jämställda? Någon borde räkna alla husdjursbilder på hela internet och ställa någon till svars för denna oerhörda skymf mot den husdjursägande kvinnan, som osynliggörs vad gäller detta för mänskligheten gigantiska problem.

Saknar innehåll.

Saknar innehåll.

Jag känner att jag måste göra något och därför efterlyser jag bilder på människa/djur, ej män. Eller alltså ej män som människa men djur går bra, eller alltså, djur/djur-bilder undanbedes. Äsch, jag menar, bilder på kvinnor och djurdjur (helst kvinnliga djurdjur) det finns alldeles för lite sådana på internet. Vi behöver fler!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Det var efter den där artikeln jag slog näven i bordet och skrek till min sambo att ”NU BLIR JAG FEMINIST!”
    Jag förstår din känsla där syster, att vi hela tiden ska få kastat i ansiktet att vi inte är värda lika mycket 😦
    Nu kan man ju inte lägga in bilder här, men du får en länk till ett foto på mig och min hund. Hon är givetvis en tik! http://cattasbubbla.se/wp-content/uploads/2013/06/Puss-av-stor-hund.jpg

    Svara
    • Stor hund eller liten tös? Blir nästan lite avundsjuk.

      Svara
    • Bra syster! Och pluspoäng för kvinnligt djur, du har verkligen gjort något stort för jämställdheten i dag. Tack, tillsammans är vi starka! Fett och pepp. ❤

      Svara
      • Tack syster. Kändes som ett fräscht grepp, kanske vi skulle skapa en hashtag så vi kan sprida våra mer jämställda foton? Typ #fotoförtryck ?

      • Ja! Fast jag har inga kvinnliga djur, hur gör vi då? Fan, vad jobbigt det blev nu för mig. 😦

      • Jag har ju ett kvinnligt rivjärn vid namn Sussi. Räknas det som sexuella trakasserier när jag gosar med henne? Ska enbart ge henne mat och betjäna henne som dörrvakt?

      • Jag vet ingenting längre. Bäst att sitta still i ett mörkt rum och inte prata med någon. För säkerhets skull.

  2. Vi är 160/55 båda två så vi är lika stor/liten bägge två 🙂

    Svara
  3. Anders/AV

     /  7 september, 2014

    De flesta bilder på familjen fotas av kvinnor. På sina män, husdjur och barn. När det gäller bilder på soldater, poliser, brandmän i gripande ögonblick kan det bero på att de flesta som riskerar liv och hälsa för andra i kris är män. Man kan förresten undra varför inte minoriteten manliga hjältar får representatera manligheten istället för minoriteten våldsbrottslingar.

    Svara

Kommentera

