Facebook-kyrkan av de sista dagars heliga.

Mitt Facebook-flöde svämmar över av desperata åsikts-selfies. Folk vänder ut och in på sig själva för att bevisa sin godhet och de värsta citerar tom långa stycken av Olof Palmes gamla tal. Jag fascineras av det här totala chocktillståndet vissa har glidit in i, fullständigt tagna på sängen av den i alla fall fyra år gamla informationen att det finns rasism och rasister i Sverige. Jag kan inte annat än att tolka det som någon slags inverterad nationalism, Sverige och svenskarna (nya som gamla) står över allt sådant eftersom de är det finaste, snällaste och godaste folket i hela världen. Likt Jehovas vittnen utesluter de de icke-troende ur sin gemenskap genom att de på ett passivt-aggressivt sätt självmant ombedes lämna församlingslistan. ”Antirasismen” har blivit det sekulära Sveriges statsreligion och syndarna ska visas upp på torget. Facebook har blivit kyrkan dit man beger sig finklädd, visar upp sig och bedyrar sin godhet inför alla, bikt, predikan och botgöring på samma ställe. De bästa missionärerna verkar jobba heltid med att sprida floskler och dåligt presenterad statistik.

Vad fan är det med folk?

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Jag blev inte heller förvånad och mitt flöde är likadant. Chocktillstånd, verkligen. De måste ha trott på allvar att godhetstwittrarna och de radikala kolumnisterna representerade någon betydelsefull andel av väljarkåren. Dags att gå vidare, sansa sig och förhålla sig till den nya verkligheten.

    Svara
  2. Pelle2

     /  17 september, 2014

    Det är väl skönt att få känna sig godare och bättre än andra antar jag. Sedan att många av de som skriker om SD,s rasism är Fi-anhängare som själva är könsrasister och rasister mot vita är ju en annan sak…

    Svara
  3. Motbjudande är vad jag tycker att det är. Börjar starkt fundera på att decimera min ”vän”lista betydligt.

    Svara
  4. Kjell

     /  19 september, 2014

    Fast… Jag och en till kommenterade ett ”panikinlägg” om att känna skam för SDs väljare. Inläggsskrivaren gjorde en helomvändning efter ett tag. Och en annan vän delade ett inlägg om att man inte kan demonisera människor som inte tycker ”rätt”, utan bör lyssna på dem istället. Jag delade vidare, och några av mina vänner delade min delning. Det har aldrig hänt med mina politiska FB-inlägg tidigare. Så, det finns hopp.

    Svara
  1. Glastaket slår till igen! | WTF?

Kommentera

