Café Rättvisan av Joseph Caux.

Jag har läst boken Café Rättvisan av pseudonymen Joseph Caux. Hans pseudonym kontaktade mitt alter ego Rocki på min ”hemliga” mailadress rockibarocki. Han erbjöd sig att skicka ett recensionsexemplar till mig och eftersom vi båda är anonyma så mynnade det ut i konversationer som följande:

Jag: Hur vet jag att du inte är Maria Sveland och att du vill ta reda på vem jag är?
Joseph Caux: Det kan du inte veta lika lite som jag kan vara säker på att du inte egentligen är Maria Sveland.

Allt detta fick mig att känna mig lite som en hemlig agent, jag gick till slut med på att ge honom min adress fast under ett annat namn. Lite kul och lite sjukt på samma gång. 

I Café Rättvisan får vi följa den privilegierade vite mannen/losern Josef Karlsson och hans inträde i feministernas värld. För den som är bevandrad inom  de radikalfeministiska galenskaperna och dess persongalleri så råder det ingen tvekan om vilka personerna är som boken handlar om. Man skrattar högt flera gånger under läsningen.

”En annons i lokalpressen leder Josef Karlsson till Café Rättvisan, samlingsplatsen för en udda grupp jämställdhetsaktivister. I centrum för verksamheten står Gun Äsping, feministdrottningen som inte tackar nej till livets goda vare sig det uppenbarar sig i form av män, tv-kameror eller lådvin. Där finns också advokatkollegorna Klingström och Klangström, tre förvirrade genusprofessorer och många andra märkliga figurer.”

”Café Rättvisan är en satirisk roman om en rörelse som gjort moralisk bankrutt”

Det är en grov och tillspetsad satir men den tar också upp allvarliga saker som hedersmord och radikafeminismens kluvna förhållande till detta. Slutet av boken kulminerar i ett Solanaeskt vansinne där de nyttiga idioterna/feministmännen  får sin rättmätiga behandling enligt SCUM-feministernas syn på män.

Boken är en skruvad sammanfattning av en skruvad rörelse som känns, om man är som jag frustrerad över galenskaperna, lite förlösande att läsa. En käftsmäll rätt in i statsfeminismens nylle.

Jag vill rekommendera denna bok som årets julklapp till alla som deltar i denna sida av debatten. 

Boken kan du beställa här:
http://www.b4press.com/

Café Rättvisans sida:
http://caferattvisan.blogspot.co.nz/

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Ärkehataren Maria Sveland är överallt. Ingen jämställdist får komma undan med livet i behåll.

    Svara

Lämna en kommentar