Diskurskurs och maktanalanalys.

Jag tänkte att vi skulle hålla en liten kurs här med anledning av gårdagens valresultat. Eftersom både VpK och MP säkert kommer ta i med genus- och vithetsnormshårdhandskarna så känns det som vi måste repetera lite. Man vill ju inte stå där med fittbyxorna nerdragna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19536371.ab

Snoop Doggy Dog (eller vad han heter) har tydligen hamnat i blåsväder då han på Instagram uppviglat någon man att utöva oralsex på en annan man.

”Gå och sug din man och sluta kontakta mig, bög” skrev han enligt Buzzfeed.

Detta kallas för en ”homofob attack” i Aftonbladets hilarious nöjesbilaga.

Han har även kallat vederbörande hen för ”respektlös bitch-pojke”.

När vi då kommer till frågan om hur man ska göra den intersektionella maktanalysen på korrekt sätt så märker man/en att det inte är helt glastaksklart, vi får alltså göra en plus- och minuslista som vi kan ha som underlag för vår analys och för vår reaktion på händelsen ifråga.

På plussidan:

Han är svart.
Han kommer förmodligen från en av de lägre socialgrupperna.
Han är hipphoppare.

På minussidan:

Han är man.
Han är rik.
Han är heterosexuell.
Han är kändis.

För att få fram en korrekt, intersektionell rasifieringspoäng och utifrån den veta säkert hur man ska reagera måste man göra en ekvation av de givna värdena.

Diskutera i smågrupper.

Jag vill även gratulera Matias Rankinen för hans oerhört viktiga text och journalistiska grävförmåga. Han ska vara stolt!

Lämna en kommentar

18 kommentarer

  1. dolf

     /  15 september, 2014

    Man vill ju inte stå där med fittbyxorna nerdragna.

    Vad sägs om en omröstning. Jag röstar för att vi drar ner byxorna på Rocki 😛

    Svara
  2. Dolf: Du menar väl burkan hoppas jag?! Byxor använder inte ens männen här, de har genuskorrekta Lucia-linnen.

    Svara
    • dolf

       /  15 september, 2014

      Va, går du i burka och fittbyxor? *… förvirrad*

      Svara
    • dolf

       /  15 september, 2014

      Fast nu börjar jag ju undra på allvar, hur går du klädd egentligen? För något får mig att misstänka att fittbyxor inte skulle ses med blida ögon där.

      Svara
      • Jag går klädd som vanligt, inga bara axlar och knän när man går utanför sitt compound. Då jag börjar närma mig de 50 och har fött två barn så är det ingen direkt uppoffring att dölja magen. 🙂

      • dolf

         /  15 september, 2014

        Så du går alltså i ”västerländsk” klädsel. Sticker du ut med det, eller är det ett normalt inslag i kulturen. Nyfiken i en strut är jag.

    • Man sticker inte ut på något sätt om man klär sig icke-arabiskt här. Qatar har 85% expats, visserligen är en hel del av dem muslimer men långt ifrån alla klär sig i burka/abaya.

      Svara
      • dolf

         /  16 september, 2014

        misstänkte något sådant. Men bikini funkar i alla falla inte.

      • Inte överallt men på vissa stränder och på alla 5-stjärniga hotell. Där kan man köpa sponken också men inget fläsk.

  3. Åh, jag läste just att VpK inte får vara med. Skadeglädjen! 🙂

    Svara
    • dolf

       /  15 september, 2014

      Vi är fler som gläds

      Svara
    • Pelle2

       /  15 september, 2014

      Undrar hur Löfven har tänkt sig få ihop sin regering om man inte tar med V ? Då kommer han ju definitivt inte ha någon majoritet i riksdagen. Om han då heller inte får med sig några
      borgerliga partier så kan han ju inte få igenom något överhuvudtaget.
      Fast han kanske vill att det skall bli nyval så att han kan avgå medan han skyller på de borgerliga..

      Svara
  4. Pelle2

     /  15 september, 2014

    Ja, Feministerna måste väl få en riktig härdsmälta när dom skall placera in Snoop doggy dog iden marxistiska intersektionalitetsstegen. Tror dock att heterosexuell och man är tillräckligt högt upp för att de skall kunna hata honom åtmintsone lite grann 😉
    Var ju också spännande när Schyman ”dansade” med sexisten Pharell Williams i helgen. Då var det inte så noga med den feministiska tron hos honom utan det räckte med att Gud run fick sina 15 minutes of fame..
    Snacka om att stå med fittbyxorna nerdragna till knävecken. Fast å andra sidan är hon ju van att offentligt visa upp de delarna av kroppen som du skrev om förra veckan;-).

    Svara
  5. Tänk på att Juggen är lite känslig, visa lite hänsyn.

    Svara
    • Pelle2

       /  16 september, 2014

      Ja, jag lovar. Jag skall inte ta upp Gudruns film flera gånger 😉

      Svara
      • Tänk framför allt på att inte prata om eller beskriva hennes framstjärt och den framskymtande bakstjärten. Han blir illamående då.

      • Pelle2

         /  16 september, 2014

        För min del räcker det mer än väl att se Gud runs ansikte för att jag skall bli illamående.Inte för att hon är speciellt ful utan för att det påminner mig om hennes extremistiska åsikter…
        Ju mindre vi ser och hör om Gud run desto bättre 🙂

Kommentera

