Något att fundera på – en liten stund.

På ämnet: Dalahästens död och utlänningarnas stöld av densamma.

Detta kan vara något av det absolut roligaste jag har läst i hela mitt liv. Någon översteprästinna i apkulten läxar upp till höger och vänster med hjälp av metaforer som skulle få den värsta av ultranationalister att kissa på sig av glädje.

image

Ja, hur skulle det egentligen kännas om kineserna började massproducera dalahästar och spela kubb med dem? Va? VA? Nu är ju i och för sig detta resonemang inte direkt tillämpbart på Sverige eftersom svenskar inte har någon egen kultur utan bara midsommar och sådana töntiga grejer. (Källa: Mona Sahlin)
Twittraren FlyingMartin myntade härom dagen begreppet ”autosatir” vilket passar väldigt bra in på väldigt många resonemang som förs inom den intersektionella diskursen.

Det är så enfaldigt, så enfaldigt att förespråka myspysig mångkultur och samtidigt bete sig som den värsta kulturfascist världen någonsin skådat. Man ska bryta normer men hålla sig till sin ”fornnordiska kultur” för att inte kränka någon. Hur kan man bara komma på något så dumt? Nu kan man ju rycka på axlarna och tycka att -Äsch, det är ju bara en Facebook-grupp, inget att bry sig om. Men, detta handlar inte bara om några apor på Facebook utan det här är en så kallad diskurs som tas på allvar i olika debattartiklar, dussinkrönikor och annat fjams som befolkningen matas med. Den intersektionella ”intelligentian” som dominerar inom vissa akademiska områden sprider dessa teorier till ”kunskapstörstande” studenter som har noll förmåga till kritiskt tänkande och tror att allt som genererar högskolepoäng är sant.

Sverige bör skärpa sig omedelbart!

Nu ska jag kulturappropriera lite hummus och arabbröd i min jalabiya. Tjingeling!

image

(Det nästan roligaste av allt är att de på allvar diskuterar huruvida vikingarna hade dreads och att det i sådana fall skulle betyda att svenskar/nordbor faktiskt skulle kunna få tillåtelse att ha den frisyren. Dock verkar de tyvärr ha kommit fram till att vikingarna bara var rufsiga i håret pga dålig hygien. 🙂 )

När frisyrer blir ett stort förtryckande problem

Cattas bubbla:
http://cattasbubbla.se/2014/11/16/cultural-appropriation/#comments

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

16 kommentarer

  1. Jag tog dalhästen i mitt inlägg också. Om asiaterna tog dalhästen och målade den i asiatisk stil, nästa generation har inte en aning om att den har ett svenskt ursprung. Är det rimligt att tänka då att vi kommer sitta här i Sverige och hyperventilera i panik för att en miljard asiater inte vet att det är VÅRAN dalhäst. Eller är det rimligare att tänka att precis som alla andra kulturella ting så finns en historia som brukar bevaras? Sicket trams. Det dummaste av allt är att när någon säger att den vill besvara svensk kultur så blir den per automatik rasist.

    Svara
    • Det hela är så dumt att jag får huvudvärk. De blandar som så ofta ihop äpplen och päron, det är en avsevärd skillnad mellan att klä ut sig till en annan etnicitet för att göra narr av den och att högst vardagligt plocka upp någon eller några detaljer som man uppfattar som snyggt/trevligt och även om det första exemplet kan vara olämpligt i vissa sammanhang, t.ex. om en studentkår anordnar judeparty, infödingskannibalparty eller liknande så handlar det ju mer om att den berörda omgivningen bör protestera mot den specifika tillställningen och inte om skapa en akademisk disciplin av något som faller under allmänt hyfs. Detta att alla händelser om än aldrig så små blir rikstäckande nyheter i Sverige är ett problem.

      En sekt behöver många och stränga regler, gärna obegripliga så att blind lydnad uppstår. Det är vad det handlar om i mina ögon.

      Svara
  2. Precis vad jag tänkte, det är en sak som du säger om någon målar ett blackface och uppträder uppenbart imbecillt i syfte att göra narr av svarta, en annan att klä ut sig på en maskerad med tema eller ha en frisyr/klädplagg man tycker är snyggt.
    Jo det tycks ju som att man vill vara så krånglig som möjligt för att kunna ta ledningen när de andra ”inte förstår”. Det är så sjukt att unga människor sitter och bönar om förlåtelse för att dom kanske eventuellt kränker någon nånstans i världen. Får obehagliga vibbar av det där. Undra vad en psykolog skulle säga….

    Svara
  3. Anders/AV

     /  17 november, 2014

    Vikingar (sen järnålder) var i alla högsta grad öppna för influenser utifrån. De inte bara dödade och härjade utan handlade och tog upp kulturella uttryck. Hela asadyrkan kommer från norra Turkiet. Sen tog man upp kristendomen. Det ledde till att man blev mindre benägen att ta upp kulturella uttryck från andra. Den mörka medeltiden. Vikingar var tex på Grönland långt före dagens inuiter som kom på 1200-talet. De var kristna, hade yllekläder och bedrev jordbruk. Vid lilla istiden ändrades klimatet. Hade de tagit upp inuiternas uttryck av skinnkläder och jakt kanske bosättningarna överlevt.

    Historielösa vänsterflummare och kulturfacister i världen förenen eder.

    Svara
    • Halleluja! Bevaren ert fornnordiska arv fritt från afrofrisyrer. (Jag är ju rasifierad jugge så jag vill ju inte appropriera er kultur. Av respekt givetvis!)

      Svara
  4. Rick

     /  17 november, 2014

    Jag blev djupt upprörd för någon månad sedan på en internationell konferens när jag upptäckte att jag var offer för CA. Män från jordens alla hörn var nämligen iklädda (mörk) kostym och slips. Men kostymen är ju den vita heterosexuella medelåldersmannens alldeles egen uniform! De andra får komma iklädda vad som helst, men inte kostym. Jag misstänker att de dessutom hade dalahästar från Bangladesh nedstuckna i sina fickor som de sedan sålde på svarta marknaden.

    Svara
    • Åh, fy! Så oerhört kränkande för dig, jag beklagar. Jag vill inte på något sätt förminska din upplevelse men jag har själv, flera gånger, sett arabiska kvinnor utan slöja. Keep strong!

      Svara
  5. Sverre

     /  17 november, 2014

    Vem uppfann toapapper?

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  17 november, 2014

      Ha! Den här kan jag… ehem, låt mig se. Ja just det.

      KÄFTEN!!!
      FÖR ATT PATRIARKATET!!!
      GOOGLA!!!

      Näe, men det var nog i vanlig ordning kineserna. Jag tycker dom borde ha uppfunnit kameran först så att dom kunde ha dokumenterat alla andra uppfinningarna.

      Svara
      • Meh! Skaffa en analys.

      • Blåval Rödval

         /  17 november, 2014

        Det vart plötsligen en väldigt tråkig stämning här. Jag känner mig deprimerad. Jag går och dränker mina sorger i rågsikt och surdegskultur.

  6. dolf

     /  17 november, 2014

    Tycker det är kul hur man missar den afrikanska elefanten i rummet. När vita som Eminem och Insane Clown Possee rappar så är det alltså Cultural Appropriation, men när en ‘nigga’ som The Game rappar:

    Game called the nigga I’m like what’s the deal
    He like fuck a bitch nigga, I’m like yeah it’s trill

    undrar jag hur det ligger till med engelskan. För inte var det väl engelsmännen som tog engelskan från Afrika med CA? Eller är det bara jag som är obildad?

    Svara
    • Den där rapkulturen alltså, jag är alldeles för konservativ för att förstå mig på den. Är det någon kultur som jag inte är ett dugg intresserad av att appropriera så är det den. Ändå så inser jag att mitt bristande intresse ligger mig i fatet som förälder då jag en gång betalade tusenlappar för att gå och se Nicki Minaj med en 9-åring och en 7-åring. Chocken! Hade jag bara vetat…

      Intressant dock med rapartisten Lilla Namo, utifrån ett slagsideperspektiv, hennes låt där hon sjunger [om sig själv] ”Ingen smutsig jävel, bara riktig halal”. Hon hyllas givetvis av svensk public service.

      Svara
      • dolf

         /  17 november, 2014

        Jag begriper mig inte heller på rap och tycker det är skräp. Med undantag för just Insane Clown Possee, som vid sidan av att deras rap ofta är ganska rockinfluerad, också är så totalt utflippade att ett psyko som jag inte kan annat än älska dem. Men de är definitivt inget du skall gå med barnen för att se. När barnen har nått nivån att de sitter och pimplar bärsa och skrattar rått när de kolla slasher-movies kan du börja funder på så smått om du skall släppa iväg dem på ICP. Inte förr.

  7. Anders Senior

     /  17 november, 2014

    Precis som jag skrev på Kattas blogg:

    Om man tar en dalahäst, målar om den i andra färger, och därefter ger den en helt ny kulturell innebörd är det inte längre en dalahäst.

    Svara
  1. #autosatir | WTF?

Lämna en kommentar