Från nazist till dysterkvist.

Hela mitt vuxna liv har jag blivit kallad för cyniker, man har talat om för mig att jag överreagerar, att jag är neurotisk (vilket iofs är sant), att jag är dömande mot andra men även mot mig själv. Man har sagt till mig att jag ska slappna av och att: ”jag ska vara lite snällare mot mig själv” = sluta vara en så jobbig jävel, du får mig att må dåligt eftersom dina krav på dig själv ställer krav på mig. Min inställning att man aldrig är så bra att man inte kan bli bättre har inte varit så populär skulle man kunna säga.

Jag har blivit kallad för antifeminist (vilket iofs också är sant), fascist, ”en av Hitlers kvinnor”, dystopiker, alarmist, konservativ (som om det skulle vara något dåligt), bakåtsträvare, kristdemokrat, reaktionär och motvalls. Det är faktiskt väldigt konstigt att jag över huvud taget har vänner och en familj.

Till och med min egen man har en gång sagt till mig att jag beter mig som en nynazist men det handlade om helt privata känslomässiga saker och det där har vi rett ut för länge sedan.

Den senaste tidens debatt kring framför allt flyktingsituationen har lett till att en stor mängd pragmatiska människor har blivit kallade för fascister, nazister, och all of the above. Men sedan regeringen Löfven nyligen kröp till korset och erkände att man nog tagit sig lite vatten över huvudet och att man har tappat kontrollen över situationen så har retoriken förändrats och vi har nu landat på epitetet dysterkvist.

Detta irriterar inte helt oväntat mig, som förresten även är lättirriterad, arg, har kort stubin och pratar alldeles för högt så jag vill bara uppmärksamma alla på att när någon kallar er för dysterkvist så vill de egentligen kalla er för fascist. Någon annan lösning på problemen har dessa människor sällan.

Nu intalar sig dessa typer att ”vi nog kommer klara det här” som om tron på detta skulle ha någon som helst effekt? Inte undra på att man är sur och förbannad hela tiden.

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Kristian

     /  28 oktober, 2015

    ”Cyniker” är som bekant vad en idealist kallar en realist.

    Tankeverksamheten är på topp: ”Klarade vi ett eller ett par tusen Valloner på 50 år, då klarar vi dagens volymer.”

    ”Hitlers Kvinnor” går väl varje lördag kväll på historiekanalen?

    Svara

Lämna en kommentar