Genusgeografi eller kvinnan som är man som hatar kvinnor.

Jag vaknar här i min tidszon och inser att jag under natten har blivit kartlagd – som en man som hatar kvinnor. Det gör att jag känner mig lite oklar i min könstillhörighet varför jag rekommenderar att ni hädanefter refererar till mig som ”hen”.

Jag har ju tidigare skrivit lite om hur det brukar gå när feminister ska kartlägga saker på internet. Anna Klara Bratt skulle ju investigera när en viss kakgrupp på Facebook hade blivit skapad men lyckades bortse från att det i världen finns olika tidszoner vilket ledde till att hennes scoop förvandlades till förnedring.

Anna Klara Bratts säkerhetspolisstyrka.

Vi har ju också den omfattande kartläggningen som Researchgruppen gjorde i samarbete med stenkastargruppen och våldsverkarna AFA vilken mest ser ut som ett mellanstadiegrupparbete. Även i den så ignoreras det faktum att vi är en hel del kvinnor som ingår i protestkören. Även om jag tycker att det är överdrivet att kalla det för åsiktsregistrering så har ju det hela lite paranoida drag. Jag skulle sätta det här i samma klass som Flashbacks (löjliga) lista över farliga kvinnor.

20130419-112520.jpg

Nu har ”vi” alltså blivit kartlagda igen, av en doktorand vid Uppsala Uni. Fint ska det va’! Problemen börjar redan vid rubriken ”Men Who Hate Women – Online: Mapping the Swedish Anti-Feminist Movement in New Media”

Jag är för det första kvinna, för det andra så hatar jag inte kvinnor. Jag ogillar starkt radikalfeminister men jag hatar dem inte. Dessutom så ogillar jag dem lika mycket i köttrymden som online. Om inte mer i köttrymden faktiskt, eftersom de i köttrymden skulle kunna komma i kontakt med mina döttrar via skola och annat. Jag vill inte att mina döttrar ska komma i kontakt med kvinnor, eller män, som ser män som förövare och kvinnor som offer, ej heller vill jag att de skrämmer upp dem med sina våldtäktsfantasier och sin penetrationsångest. Stay away säger jag bara!

Som flera andra redan har påpekat så känns även metodiken på det här arbetet lite mellanstadiet, hon har nämligen googlat upp ett antal bloggar som skriver om jämställdhet ur ett icke-feministiskt perspektiv och UPPTÄCKT att ”vi” har varandras bloggar på våra bloggrullar. Wow! Dessutom så har hon inte riktigt haft tid att läsa riktigt vad som står i de olika bloggarna.

Som ”Blåval Rödval” skriver i en hysteriskt rolig kommentar:

”Blåval Rödval skriver:
18/04/2013 kl. 9:38 e m (Redigera)
Sexton sidor in i texten kommer det första stora avslöjandet som vi skattebetalare så länge har väntat på. Det intressanta är att hon inte har tagit sig tid att läsa igenom material, men inkluderar länkar till bloggarna likt förbannat. Hade hon svårt att få ihop rätt antal sidor?

…In addition, it is no surprise that the Internet contains overwhelmingly loads of information, and I have not yet been able to go through neither all the blogs that possibly could be part of the network nor all the blog posts on the blogs included in the analysis…

Hon har upptäckt att internet är stort. Imponerande. Skönt att se mina skattepengar jobba… för departementet för det helt uppenbara.

Nitton sidor in i eländet kommer det ett avslöjande som får nyheten om vart Jimmy Hoffas kropp tog vägen att blekna i jämförelse.

…Recommending each other’s blogs not only in the blog roll but also in the blog posts is very usual, as is the use of each other as references in the text, and cheering at each others argumentation in the commentary fields following the blog posts…

HON HAR AVSLÖJAT HUR ”VI” ARBETAR!!!

PACKA IHOP OCH DRA FORT SOM ATTAN!!!”

Detta sätt att ”arbeta” på internetz är ju på inget sätt något som andra grupper med liknande åsikter gör, feminister till exempel?! De skriver ju ofta ”fett och pepp” i varandras kommentarsfält. (Jag har även kartlagt en del andra ord som ofta förekommer på feministiska bloggar och det är bl. a. ”fittaktivism”, ”fittpyssel”, ”fokus på fittan”, ”fittsnack” och nu även ”kukfärgade kukskor”.)

Övriga avslöjanden är alltså att ”vi” håller med varandra, ”vi” upprepar samma argument (istället för att hitta på nya varje gång?) och ”vi” vill ha könsneutral lagstiftning. Wow 2!

Det sorgliga i hela det här löjleriet är att om denna person hade bemödat sig att gå igenom våra bloggar, läst vad vi skriver och försökt förstå våra argument så skulle hon ha upptäckt att vi är helt vanliga och normala kvinnor och män som INTE gör just det hon hävdar – hatar kvinnor. Tvärtom.

Däremot så är jag/vi inte så förtjusta i ideologin feminism och vi har en helt annan syn på vad jämställdhet är och hur den uppnås. Det är en helt annan sak.

Det finns naturligtvis hat och hot på internet men jag skulle vilja påstå att man inte hittar det på de listade bloggarna. Medborgare X gjorde ett misstag och publicerade personuppgifter på sin blogg som i kombination med hans satiriska text tolkades som ett hot. Jag står inte bakom att man publicerar personuppgifter och det är mig veterligen den enda gången något sådant har inträffat på samtliga bloggar på kartläggningslistan. Om jag har fel så får någon gärna upplysa mig.

Det som upprör mig mest är egentligen att hon antyder att det faktum att många av oss bloggar anonymt skulle betyda att vi är potentiella våldsverkare som gömmer oss bakom vår anonymitet.

”In addition, by providing a possibility to less public activism it is possible for counter movements to attract leaders and activists that may not have wanted to make their anti-claims overtly, and for more shady methods of attacking your opponents.” (sid. 24)

En annan sak som stör mig är att jag ser att EU står som en av sponsorerna bakom konferensen vilket ju är en av mina andra hjärtefrågor – hur man använder sig av skattepengar. Glöm heller inte bort att det är skattemedel som betalar doktorandens arbete också.

Nu ska jag undersöka om jag kan hitta ett sätt att tjäna pengar på att googla grejer.

Tjingeling!

ECPG: Malin Holm granskar jämställdismrörelsen

ECPG i Barcelona hade föreläsning om Jämställdismen i Sverige

Jag är berömd!

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

22 kommentarer

  1. Måste bara säga ”fett” och ”pepp” (fy fan vad jag skäms när jag skriver de orden…) så att skattepengarna får jobba lite.

    Nu har jag ju bekräftat DHA (Den Hemliga Arbetsmetoden, så alla ni som inte ska se får blunda för den meningen så det fortsätter att vara hemligt) som kostat så mycket svett och möda för Malin Holm att få fram på google med sitt oerhörda sinne för nedgrävda sensationer.

    Enklare hade varit att ta kontakt och fråga om man vill vara med på en intervju då de flestas mailadresser står på bloggarna…

    Jag bara ler fånigt när jag tänker på hur hon kämpat och sen inte ens tagit sig tid att läsa… Det är ju bara för dåligt för att ens den mest genusindränkta kommissarien ska kunna ta det på allvar? Eller nä det tror jag inte eftersom verkligheten alltid är värre än fiktionen 😉

    Svara
    • Åh shit, jag har ju dig på min blogglista. Vi är avslöjade Tokis, vad skaaa vi gööööra? Vi måste gå under jorden, packar du Trangia-köket så brer jag mackor?

      Svara
      • Packat och klart (eller packad och glad? Vet inte vilket som passar bäst)

  2. Som vi säger i Skeone, fitt med pipp!

    Svara
    • Haha, jag tänkte faktiskt skriva det men jag vågade inte. Man vill ju inte använda fula ord liksom…

      Svara
  3. Hen kan du vara själv. Gubbkärring!

    Svara
  4. Det finns tydligen ingen undre gräns för kvalitetskrav på doktorandarbete, Eftersom Malin Holm inte verkar ha läst de bloggar hon refererar till måste hon ha fått uppgifterna någon annanstans ifrån. Om hon läst bloggarna så skulle hon kunna konstatera att de flesta publicerar och kommenterar citat från den genusvetenskapliga extremfeminismens fabellitteratur. Så enkelt är det, stollerierna är inbyggda.
    Men det är ändå bra att man kan göra akademisk karriär på substanslöst dravel!

    Svara
    • I gamla Östeuropa kunde man både bli doktor och professor i marxism, jag vet inte hur lätt det var för dem att få jobb efter att Sovjet föll?!

      Svara
  5. Jag parafraserar (inte citerar) Lo Kauppi (angående Flashbacks lista):

    ‘Och jag är inte med på hennes lista över den farligaste männen/kvinnorna! Som jag har antifeminiserat och stått i och så platsar jag inte. Jag är besviken.’

    Anledningen är kanske att jag började blogga en månad efter hon gjort sin sampling av Nätverket. Jag kräver en ny rådatainsamling – då får hon ju ännu mer material som hon inte har tid att läsa, men väl skriva om.

    Svara
  6. På en allvarligare sida.

    Hon anklagar de moderata (inte partipolitiskt) personerna som kritiserar feminism/kvinnoism för hat och associera dem med radikalism. Inte nog med att de verkligt radikala då blir mer extrema i jämförelse, utrymmet för ickeradikalt bemötande försvinner. Arenan för lugnt och sansat samtal elimineras och alla som hamnar på andra sidan blir extremister. Därmed blir det svårt att bemöta den obefogade kritiken rationellt.

    Jag skulle alltså vilja påstå att just detta är en teknik för att förminska (varning: buzz word) och ”tysta” (genom att prata högre själva?) de personer som utgör det egentliga hotet mot extremfeminism – de sansade, välartikulerade och pålästa personer som hon tar upp i sin artikel.

    Nu blir ni/vi inte tystade, bara fler och allt mer erfarna.

    Keep on going!

    Svara
    • robjoh

       /  19 april, 2013

      Hon använder Svealand som referens, vad exakt hade du förväntat dig? ”Våga vägra debatten” någon?

      Om något är denna rapport ett stort bevis på varför genusvetenskapen inte ska få en krona mer.

      Svara
    • Hon verkar uppriktigt förvånad att vi kan stava och inte befinner oss på samhällets botten? Hon skriver flera gånger om läkare, som om att en läkare inte skulle kunna vara kritisk mot feminism. Jag tänker att en möjlig analys för henne skulle kunna vara att det kanske inte är dumhuvuden och det skulle kunna innebära att de kanske skulle kunna ha vissa argument som skulle vara värda att lyssna på.

      Det har förmodligen vuxit fram en demoniserad bild av ”antifeministen” ur den trevliga gruppen VKM? Precis som om att vi har påstått att det inte finns idioter som är kritiska mot feminismen? Det blir så här när man klumpar ihop folk. Samtidigt vill de själva vara några slags jävla Barbapapa-feminister och välja och vraka bland de argument som passar för tillfället.

      Du är med på min lista. 🙂

      Svara
      • Tack. Jag tycker din lista är finare. Men lite jag skulle nog vilja anses vara lite farlig, för det är väl bra för min mediala framtoning, sex appeal och mina sakliga argument.

  7. robjoh

     /  19 april, 2013

    Jag älskar den här kommentaren:
    ”…In addition, it is no surprise that the Internet contains overwhelmingly loads of information, and I have not yet been able to go through neither all the blogs that possibly could be part of the network nor all the blog posts on the blogs included in the analysis…”

    Hon säger i princip att hon har dragit slutsatser från bloggar som hon inte har läst. Då hon inte heller har tagit kontakt med någon av bloggägarna för en intervju så blir det här skrattretande.

    Svara
    • Haha, ja. Men saker som ”fakta” och ”vetenskap” är ju bara tecken på patriarkala maktstrukturer som förtrycker kvinnor.

      Svara
    • Man behöver ju inte läsa på om man redan har svaret klart för sig på förhand. Om man vågar att prata man med folk på riktigt (rent av IRL) finns ju alltid risken att de säger saker som inte passar in i den teoretiska mallen.

      Svara
  8. Skarpt, Rocki! Man!

    Svara
  1. På ryska heter kartläggning отображение. | Rockis månadsbrev
  2. Vi, de icke-kartlagda | En stilla undran

Lämna en kommentar