Något att fundera på – en liten stund.

På ämnet: Dalahästens död och utlänningarnas stöld av densamma.

Detta kan vara något av det absolut roligaste jag har läst i hela mitt liv. Någon översteprästinna i apkulten läxar upp till höger och vänster med hjälp av metaforer som skulle få den värsta av ultranationalister att kissa på sig av glädje.

image

Ja, hur skulle det egentligen kännas om kineserna började massproducera dalahästar och spela kubb med dem? Va? VA? Nu är ju i och för sig detta resonemang inte direkt tillämpbart på Sverige eftersom svenskar inte har någon egen kultur utan bara midsommar och sådana töntiga grejer. (Källa: Mona Sahlin)
Twittraren FlyingMartin myntade härom dagen begreppet ”autosatir” vilket passar väldigt bra in på väldigt många resonemang som förs inom den intersektionella diskursen.

Det är så enfaldigt, så enfaldigt att förespråka myspysig mångkultur och samtidigt bete sig som den värsta kulturfascist världen någonsin skådat. Man ska bryta normer men hålla sig till sin ”fornnordiska kultur” för att inte kränka någon. Hur kan man bara komma på något så dumt? Nu kan man ju rycka på axlarna och tycka att -Äsch, det är ju bara en Facebook-grupp, inget att bry sig om. Men, detta handlar inte bara om några apor på Facebook utan det här är en så kallad diskurs som tas på allvar i olika debattartiklar, dussinkrönikor och annat fjams som befolkningen matas med. Den intersektionella ”intelligentian” som dominerar inom vissa akademiska områden sprider dessa teorier till ”kunskapstörstande” studenter som har noll förmåga till kritiskt tänkande och tror att allt som genererar högskolepoäng är sant.

Sverige bör skärpa sig omedelbart!

Nu ska jag kulturappropriera lite hummus och arabbröd i min jalabiya. Tjingeling!

image

(Det nästan roligaste av allt är att de på allvar diskuterar huruvida vikingarna hade dreads och att det i sådana fall skulle betyda att svenskar/nordbor faktiskt skulle kunna få tillåtelse att ha den frisyren. Dock verkar de tyvärr ha kommit fram till att vikingarna bara var rufsiga i håret pga dålig hygien. 🙂 )

http://toklandet.wordpress.com/2014/11/16/nar-frisyrer-blir-ett-stort-fortryckande-problem/#comment-37247

Cattas bubbla:
http://cattasbubbla.se/2014/11/16/cultural-appropriation/#comments

Annonser

Den svenska hämndfeminismen och Girlvilles.

http://www.dn.se/debatt/feminiserade-storstader-dominerar-snart-varlden/

Den svenska hämndfeminismen har väl aldrig förut varit så inlindad i sin offerkofta som nu. Jämställdhet definieras med mycket konstig matematik där 57% är närmare hälften än 50% och ännu närmare vore 97%, pojkars [jämfört med flickors] dåliga resultat i den redan så dåliga skolan skylls på dem själva. Hämndfeministernas förväntning på hur verkligheten ska se ut bygger till stora delar på tanken att flickor/kvinnor i dag ska kompenseras för oförätter begångna [av patriarkatet] mot flickor/kvinnor som dog innan de ens var födda. På samma sätt kan pojkar i dag gott straffas lite för att pojkar som dog innan de föddes hade bättre/andra förutsättningar än flickor. Som vanligt så kan ju aldrig personliga motgångar bero på att man exempelvis är lite dum i huvudet eller rentav är en lat idiot utan motgångarna förklaras uteslutande med diskriminering.

Nu beskrivs i DN fenomenet ”Girlvilles” och den utvecklingen ses konstigt nog, med tanke på att feminister arbetar för jämställdhet, som en positiv utveckling.

Debattörerna, författarna, rådgivarna, föreläsarna och självhatarna Kjell A Nordström och Per Schlingmann verkar tycka att det är så bra att de gärna ser Sverige vara ledande i den utvecklingen?

”Ett nytt slags världsordning växer fram där städer och kvinnor i städer går främst. En viktig politisk frågeställning framöver borde vara hur Sverige och svenska städer kan leda denna utveckling. Att skapa attraktiva livsförutsättningar för människor är ju trots allt ett beprövat koncept i den nordiska framgångsmodellen.”

Vad denna åsikt har med jämställdhet att göra lämnar i alla fall mig totalt oförstående.

Den svenska chauvinismen har fått sig en rejäl törn de senaste tio åren men känslan av att både vara och trivas med att vara bäst finns kvar så nu verkar Sverige satsa på att vara bäst på att vara sämst inom så många områden som möjligt.

Diskurskurs och maktanalanalys.

Jag tänkte att vi skulle hålla en liten kurs här med anledning av gårdagens valresultat. Eftersom både VpK och MP säkert kommer ta i med genus- och vithetsnormshårdhandskarna så känns det som vi måste repetera lite. Man vill ju inte stå där med fittbyxorna nerdragna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19536371.ab

Snoop Doggy Dog (eller vad han heter) har tydligen hamnat i blåsväder då han på Instagram uppviglat någon man att utöva oralsex på en annan man.

”Gå och sug din man och sluta kontakta mig, bög” skrev han enligt Buzzfeed.

Detta kallas för en ”homofob attack” i Aftonbladets hilarious nöjesbilaga.

Han har även kallat vederbörande hen för ”respektlös bitch-pojke”.

När vi då kommer till frågan om hur man ska göra den intersektionella maktanalysen på korrekt sätt så märker man/en att det inte är helt glastaksklart, vi får alltså göra en plus- och minuslista som vi kan ha som underlag för vår analys och för vår reaktion på händelsen ifråga.

På plussidan:

Han är svart.
Han kommer förmodligen från en av de lägre socialgrupperna.
Han är hipphoppare.

På minussidan:

Han är man.
Han är rik.
Han är heterosexuell.
Han är kändis.

För att få fram en korrekt, intersektionell rasifieringspoäng och utifrån den veta säkert hur man ska reagera måste man göra en ekvation av de givna värdena.

Diskutera i smågrupper.

Jag vill även gratulera Matias Rankinen för hans oerhört viktiga text och journalistiska grävförmåga. Han ska vara stolt!

Cover up, please!

http://www.bltsydostran.se/nyheter/ronneby/mp-klar-pa-nakna-kvinnostatyer(4438167).gm

Jag läste att MP har klätt på nakna kvinnostatyer i Ronneby och blev lite inspirerad. Varför begränsas av tiden och rummet tänkte jag och beslöt mig för lite retroaktiv påklädning av den här kvinnan, fotograferad i Iran år 1960.

Det är förresten förskräckligt hur de ser på nakenhet i Iran nu för tiden, eller hur?!

Iran, 1960. Usch!

Iran, 1960. Usch!

Så där ja! Mycket bättre.

Så där ja! Mycket bättre.

Orättvisan brinner som en eld i mig.

Jag läser Lina Thomsgårds starka kolumn och ögonen tåras.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article19463160.ab

Någonting inom mig brister och jag kastas tillbaka till min barndom och den outhärdliga känslan av orättvisa då min syster fick en centimeter mer läsk upphällt i sitt glas än vad jag fick. Smärtan!

Helt tomt.

Helt tomt.

Att som Lina helt oförberedd tvingas bevittna en länk på internet som inte har lika många, eller fler bilder på kvinnor än på män är minst sagt grymt. När ska denna orättvisa få ett slut, när ska husdjursbilderna på internet bli jämställda? Någon borde räkna alla husdjursbilder på hela internet och ställa någon till svars för denna oerhörda skymf mot den husdjursägande kvinnan, som osynliggörs vad gäller detta för mänskligheten gigantiska problem.

Saknar innehåll.

Saknar innehåll.

Jag känner att jag måste göra något och därför efterlyser jag bilder på människa/djur, ej män. Eller alltså ej män som människa men djur går bra, eller alltså, djur/djur-bilder undanbedes. Äsch, jag menar, bilder på kvinnor och djurdjur (helst kvinnliga djurdjur) det finns alldeles för lite sådana på internet. Vi behöver fler!

Hur man skapar det klassamhälle man inte vill ha. 1.

Man gör det genom att man skapar akademiska discipliner och ”vetenskap” av ämnen som med fördel borde diskuteras av människor hemma vid matbordet. Det är ett sätt att hålla vanligt folk på mattan genom att hålla på med diskurser hit och dit och därmed till slut lockas tro att man skulle kunna lagstifta om människors attityder.

Ett exempel är att en dialog om etnicitet och nationalitet, dessa begrepps eventuella berättigande eller värde måste föregås av minst en magisterexamen i kritisk vithetsnorm eller något annat postkolonialt nonsens. Att vanliga människor skulle tillåtas att diskutera detta och därmed kanske komma fram till var de själva står i frågan bemöts med aggressivt, akademiskt snömos.

I värsta fall kan individer drabbas av sådan extatisk, akademisk hybris att man på största allvar hävdar att man kan bekämpa rasism med ännu mera rasism. Vår tilltro till certifierad akademisk ”brillians” och dito titelhysteri kan till slut leda till att dömda våldsbrottslingar som Tobias Hübinette får i uppdrag av regeringen att utreda afrofobin i Sverige. Det får mig att undra två saker, har universiteten och högskolorna ersatt psykiatrin och hur dubbla måttstockar kan man egentligen ha?

Hur som helst så är det ju inte så svårt att ”dekonstruera” och ”analysera” de olika ”diskurserna” om man bara är normalbegåvad och läskunnig. När det akademiska rövarspråket är dechiffrerat så kommer där fram en värld av plågade människor som i sin ofta inbillade underordning gör som mobbarna alltid har gjort, börjar mästra och angripa oskyldiga. Maktanalyserna haglar och det politiska våldet kommer som ett av staten granskat brev på posten. Syndabockar ska utses och hängas ut, böcker ska förbjudas eller åtminstone flyttas till undangömda hyllor á la Behrang Miri och människor med obekväma åsikter ska till varje odemokratiskt pris tystas. Nu är det inte långt till när man inte bara måste intyga att man har rätt och godkända åsikter utan man måste även bevisa hur mycket man tar avstånd från de icke godkända.

Att ett land som Sverige har gått den här vägen är för mig obegripligt och jag hoppas innerligt att de som är skyldiga till detta en dag drabbas av självrannsakans och eftertankens kranka blekhet som kan vara så skamfull i sig själv att någon vidare uthängning vid skampåle inte är nödvändig.

http://sv.wikiquote.org/wiki/Tobias_Hübinette

Uttalsdirektiv 2.0

http://www.politism.se/genusfolket/idag-slutar-jag-bara-namnet-ni-gav-mig/

Jag vill av förklarliga skäl inte berätta vad jag hette i efternamn innan jag gifte mig, men jag kan säga så här:

Om man tar bokstäverna K A W A Z O L F A G A R Y, kör dem i en matberedare och garnerar med några för svenskar okända tecken, ungefär så. Min familjs efternamn är så svårt att uttala att även juggar brukar säga fel. Hur ska man förhålla sig till ett sådant faktum om man ska tangera Zolfys peak av patetisk självömkan?

Jag utgår också från att han själv har pluggat in hur ALLA svenska efternamn uttalas som t.ex. Du Rietz, Boije af Gennäs och Beck-Friis? Allt annat vore ju rasistiskt.

Hur mycket småflicksaktigt gnäll kan man få spruta ur sig samtidigt som man kallar alla andra för obefogat kränkta? Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Harden the fuck up! Allt det här gnällandet gör mig illamående och jag skäms för bilden han målar upp av kränkta invandrare/personer med invandrarbakgrund. Det är sådana jävlar som han som skrämmer folk från att över huvud taget tilltala invandrare, av rädsla för att råka säga något kränkande. Skitbra för integrationen, verkligen!

Mitt nuvarande svenska efternamn är förvillande likt en ölsort här i NZ. Buuuuu huuuu, de säger att jag heter öl. Snyft!

Äckligt!

20131115-143818.jpg

Mars…

…har börjat blogga. Mycket bra!

http://flyingmartin.blogspot.co.nz/

I ett anfall av antigenus beslöt jag mig för att färga alla våra handdukar knallrosa. Nu har även mina händer denna färg. Snyggt som fan!

Vi hörs!

Blåval Rödval inleder konststafetten.

20130831-233724.jpg

https://rockibarocki.wordpress.com/2013/08/31/rocki-kvinnan-myten-konstnaren/#comments

På biblioteket 1.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/forst-i-landet-sollentuna-bibliotek-hbt-certifierar-sig

– Hej, jag skulle vilja låna Strindbergs ”Sömngångarnätter på vakna dagar”, har ni den inne?”

– Är du bög?

– Eeh, ja?

– Vänta här ett tag så ska jag hämta min kollega som är HBT-certifierad, jag har två månader kvar på kursen.

– Okej?!

– (HBT-certifierad kollega): Men hej! Vad trevligt att just du har kommit till vårt bibliotek. Jag vill bara betona att JAG bryr mig inte ett dugg om vem du knullar med och jag lägger inga som helst normativa värderingar i något som du gör i egenskap av bög.

– Eeh, okej? Tack, tror jag?

– Du kanske vill kika på vår avdelning för genuscertifierad barnlitteratur? Som HBT-certifierad bibliotekarie av högsta graden så utgår jag naturligtvis ifrån att även du, som är bög, kanske har eller vill skaffa barn.

– Eeh, nej tack. Alltså, jag vill bara låna en bok, vi har ett litteraturprojekt i en förening som jag är med i. Den heter Moderatmännen.

– Jaha?! Jag får tyvärr inte låna ut böcker till dig, var vänlig och lämna lokalen omedelbart!